Особливості розвитку внутрішнього аудиту нефінансових активів державних установ
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-6-445-456Ключові слова:
внутрішній аудит, внутрішній контроль, бухгалтерський облік, нефінансові активи, державна установа, , ризико-орієнтований піхідАнотація
Одним із основних активів державних установ, який в результаті господарської діяльності потребує детальному аналізу, оцінюванню, контролю та моніторингу є об’єкти нефінансових активів. Відповідно в кожній установі доцільно створювати відповідну систему внутрішнього аудиту, яка буде сформована з елементів націлених на об’єктивну оцінку діяльності установи та всіх процесів з метою дотримання законодавства, цільового використання бюджетних коштів, ефективності діяльності, управління ризиками з метою їх покращення та надання рекомендацій щодо вдосконалення. Питання побудови ефективної системи внутрішнього аудиту з використанням ризико-орієнтованого підходу залишається невирішеним як в науковому середовищі, так і практичному. Метою статті є дослідження системи внутрішнього аудиту нефінансових активів в державних установах через виокремлення особливостей розвитку системи внутрішнього аудиту, зокрема основних елементів внутрішнього контролю на основі ризико-орієнтованого підходу. У процесі дослідження особливостей розвитку внутрішнього аудиту нефінансових активів державних установ використовувалися такі методи, як узагальнення і групування – при визначенні класифікаційних ознак для класифікації ризиків для управління державними установами, аналіз та синтез - використано при дослідженні наукової та нормативно-правової літератури, а також логічний та емпіричний метод при формуванні системи внутрішнього контролю на основі ризико-орієнтованого підходу. За результатами дослідження узагальнено, що внутрішній контроль – це управління ризиками зі сторони керівництва установи, а внутрішній аудит – це вже оціночна діяльність не тільки функціонування процесів в установі, але і оцінка внутрішнього контролю також. Встановлено основну мету внутрішнього аудиту, а також систематизовано та запропоновано класифікацію ризиків в управлінні державними фінансами на основі ризико-орієнтованого підходу, що сприяло проаналізувати особливості розвитку його. Систематизовано, узагальнено та запропоновано такі основні елементи системи внутрішнього аудиту нефінансових активів державних установ, як планування, визначення ризиків, ідентифікація ризиків та формування матриці оцінки ризиків. Проте проблемними та дискусійними залишаються питання щодо оцінки ризиків в системі внутрішнього аудиту через формування матриці ризиків та картування їх.
Посилання
Berzhanir I.A. (2023) Rolj vnutrishnjogho audytu u systemi upravlinnja pidpryjemstvom [The Role of Internal Audit in the Enterprise Management System]. Modern Economics. № 37(2023). P. 11-16. URL: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/13803/1/berhanir.pdf [in Ukraine]. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V37(2023)-02
Bjudzhetnyj kodeks Ukrajiny (2021) [Budget Code of Ukraine 2021 (Verkhovna Rada of Ukraine)]. Ofitsiynyy sayt Verkhovnoyi Rady Ukrayiny. [The official website of the Verkhovna Rada of Ukraine]. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#Text [in Ukraine].
Ghlobaljni standarty vnutrishnjogho audytu [Global standards of internal audit] URL: https://www.theiia.org/globalassets/site/standards/globalinternalauditstandards_2024january9_printable.pdf
Ghnylycjka L. V. (2014) Informacijne zabezpechennja ryzykamy pidpryjemnycjkoji dijaljnosti: oblikovyj aspekt [Information provision of business risks: accounting aspect].Ekonomichni innovaciji. 2014. № 57. Р. 88–100. [in Ukraine].
Ghucalenko L.V., Mulyk T.O. (2018) Vnutrishnij audyt ta diaghnostyka v systemi derzhavnogho finansovogho kontrolju ta upravlinnja dijaljnistju bjudzhetnoji ustanovy [Internal audit and diagnostics in the system of state financial control and management of the activities of the budget institution]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: aktualjni pytannja nauky i praktyky. № 4. (32). Р. 31—45. [in Ukraine].
Jelejko Ja.I., Jelejko O.I., Rajevsjkyj K.Je. (2000) Investyciji, ryzyk, proghnoz [Investments, risk, forecast]. Ljviv: Ljvivsjkyj bankivsjkyj instytut Nacionaljnogho banku Ukrajiny. 176 р. [in Ukraine].
Zjuman S., Jakovljeva T. (2021) Metodychni pidkhody provedennja vnutrishnjogho audytu v derzhavnomu sektori [Methodical approaches to internal audit in the public sector]. Zbirnyk naukovykh pracj Nacionaljnoji akademiji Derzhavnojiprykordonnoji sluzhby Ukrajiny. Serija : vijsjkovi ta tekhnichni nauky. T. 86. №4. URL: https://periodica.nadpsu.edu.ua/index.php/military_tech/article/view/862 (data zvernennja : 24.03.2024) [in Ukraine].
Ivchenko I.Ju. (2004) Ekonomichni ryzyky [Economic risks]: navch. posib. K.: Centr navchaljnoji literatury, 2004. 304 p. [in Ukraine].
Kamensjka T. O. (2015) Vnutrishnij audyt: vynyknennja ta rozvytok [Internal audit: emergence and development]. Statystyka Ukrajiny. № 4. Р. 60–68. [in Ukraine].
Matvijenko Gh.A. (2014) Rozvytok i perspektyvy vzajemodiji Ukrajiny z mizhnarodnoju orghanizacijeju vyshhykh orghaniv finansovogho kontrolju. Naukovyj visnyk Akademiji municypaljnogho upravlinnja:Serija “EKONOMIKA”. Vypusk 2. P. 95-104. [in Ukraine].
Metodychni rekomendaciji z orghanizaciji vnutrishnjogho kontrolju rozporjadnykamy bjudzhetnykh koshtiv u svojikh zakladakh ta u pidvidomchykh bjudzhetnykh ustanovakh (2012) [Methodological recommendations on the organization of internal control by managers of budget funds in their institutions and sub-departmental budget institutions], zatverdzhene Nakazom MFU vid 14.09.2012 № 995 (zi zminamy, vnesenymy zghidno z Nakazom Minfinu vid 10.12.2014 № 1200). URL : http://dkrs.kmu.gov.ua/kru/uk/publish/article/106386 (data zvernennia 05.09.2023) [in Ukraine].
Cabinet of Ministers of Ukraine (2011) Porjadok zdijsnennja vnutrishnjogho audytu ta utvorennja pidrozdiliv vnutrishnjogho audytu: Postanova Kabinetu ministriv Ukrajiny vid 28.09.2011 №1001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1001-2011-%D0%BF#Text [in Ukraine].
Sakun, A. (2024). Vnutrishnij kontrolj v systemi informacijnogho zabezpechennja potreb upravlinnja pidpryjemstva Internal control in the system of information support for enterprise management needs]. Scientific Collection «InterConf+», (41(185), p. 107–116. [in Ukraine]. DOI: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.01.2024.010
Semenecj A. O. (2018) Istoryko-komparatyvnyj analiz stanovlennja instytutu vnutrishnjogho audytu [Historical and comparative analysis of the establishment of the internal audit institute]. Problemy ekonomiky. №4. Р. 330–337. [in Ukraine]. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-0712-2018-4-330-337
Slobodjanyk Ju. B., Ghalas O.M. (2020) Problemy ta perspektyvy rozvytku vnutrishnjogho derzhavnogho audytu v Ukrajini [Problems and prospects for the development of internal state audit in Ukraine] . Naukovyj visnyk Mukachivsjkogho derzhavnogho universytetu. Serija "Ekonomika" : zbirnyk naukovykh pracj / ghol. red. T.V. Chernychko. - Mukachevo : MDU, Vypusk 1(13). P. 212-221. [in Ukraine]. DOI: https://doi.org/10.31339/2313-8114-2020-1(13)-212-221
Slobodjanyk, Ju. B., Matijenko-Zubenko, I. I., Marynich, I. O., Syrotenko, N. A. (2020). Derzhavnyj audyt jak suchasnyj instrument poperedzhennja korupciji [State audit as a modern tool to prevent corruption]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3(34), P.158–166. [in Ukraine]. DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v3i34.215465
Cabinet of Ministers of Ukraine (2021) Strateghija reformuvannja systemy upravlinnja derzhavnymy finansamy na 2022-2025 rr.: Postanova Kabinetu ministriv Ukrajiny vid 29.12.2021 №1805-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-2021-%D1%80#Text [in Ukraine].
Tverdokhlib O., Lyndjuk, O.,, Poterjajko S. (2023). Rolj vnutrishnjogho audytu ta kontrolju u reformuvanni derzhavnogho upravlinnja v Ukrajini [The role of internal audit and control in the reform of public administration in Ukraine]. Naukovyj visnyk: Derzhavne upravlinnja, (2 (14), Р.6–18. [in Ukraine].
Filozop O. (2009) Vnutrishnij audyt ta vnutrishnij kontrolj: rozmezhuvannja ponjatj [Internal audit and internal control: distinguishing concepts]. Visnyk Zhytomyrsjkogho derzhavnogho tekhnologhichnogho universytetu. Serija : ekonomika, upravlinnja ta administruvannja. № 4(50). Р. 177–181. [in Ukraine].
Tsiatkovska, O. (2023) Oblikova polityka, jak instrument upravlinnja nefinansovymy aktyvamy derzhavnykh ustanov [Accounting policy as a tool for managing financial assets of state institutions]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK», (3(71), p. 85–91. [in Ukraine].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Olena Tsiatkovska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.