Особливості застосування інноваційних інструментів у стратегічному управлінні регіональними туристичними дестинаціями
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-8-137-150Ключові слова:
індустрія туризму, сталий розвиток територій, система управління, конкурентоспроможністьАнотація
В умовах глобалізації та стрімкого розвитку технологій, дослідження особливостей застосування інноваційних інструментів у стратегічному управлінні туристичними дестинаціями набуває актуальності, оскільки сприяє підвищенню конкурентоспроможності та сталому розвитку туристичних територій. Метою дослідження є визначення особливостей застосування інноваційних інструментів у стратегічному управлінні туристичними дестинаціями та розробка рекомендацій щодо їх ефективного впровадження для забезпечення конкурентоспроможності та стійкості територій. У роботі запропоновано класифікацію міських туристичних дестинацій України за рівнем доступності та придатності до використання, яка поділяє туристичні дестинації на три категорії: доступні та придатні до використання, доступні, але умовно придатні, а також недоступні або непридатні для туристичної діяльності. Наведено приклади таких дестинацій України зважаючи вплив сучасних факторів, які переважно носять деструктивний характер. Досліджено стан та перспективи розвитку туристичної дестинації міста Луцьк, зокрема проаналізовано надходження від туризму до бюджету міста та обсяги туристичного збору. Сформовано систему інтегрованого управління структурними елементами туристичної дестинації, яка відображає взаємозв’язок між транспортною, розважальною, соціальною інфраструктурою, об’єктами туристичних атракцій та сервісним обслуговуванням. Визначено основні групи стейкхолдерів стратегічного управління туристичними дестинаціями. Систематизовано напрями стратегічного управління туристичними дестинаціями, які формують ефективну систему розвитку туристичних територій, що сприяє підвищенню привабливості дестинацій. Запропоновано основні інноваційні напрями розвитку туристичних дестинацій в сучасних умовах, враховуючи виклики, спричинені військовою агресією росії, економічними кризами та технологічними змінами. Впровадження цифрових технологій, розвиток сталої туристичної інфраструктури, адаптація до глобальних викликів та інтеграція smart-рішень дозволяють підвищити конкурентоспроможність дестинацій, забезпечити їхню стійкість і привабливість для туристів.
Посилання
Tkachenko T.I., Vedmid N.I. Turystski destynatsii (teoriia upravlinnia, brend) : monohrafiia. Kyiv : Kyivskyi natsionalnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet, 2013. 347 s. [Tourist destinations (management theory, brand)] [in Ukrainian].
Holovchuk Yu.O., Moroz S.R., Tsestsiv D.S. (2022) Upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy: innovatsiini marketynhovi pidkhody. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia. №5. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2022-5-12-0 [Tourism Destination Management: Innovative Marketing Approaches] [in Ukrainian].
Kucheriava H. (2021) Turystychnyi brendynh yak instrument upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy. Chasopys sotsialno-ekonomichnoi heohrafii. Vyp. 30. S. 32-40. [Tourism branding as a tool for managing tourist destinations] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.26565/2076-1333-2021-30-03
Mazaraki A.A., Tkachenko T.I., Melnychenko S.V. Turystski destynatsii (teoriia, upravlinnia, brendynh): monohrafiia. K.: Kyivskyi natsionalnyi torhovelno-ekonomichnyi universytet, 2013. 388 s. [Tourism branding as a tool for managing tourist destinations] [in Ukrainian].
Brych V.Ia Stratehichni vektory rozvytku turystychnykh destynatsii Ternopilshchyny: monohrafiia. Ternopil: Osadtsa, 2017. 164 s. [Strategic vectors for the development of tourist destinations in the Ternopil region] [in Ukrainian].
Kolieda H.I. (2019). Udoskonalennia upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy rehionalnoho rivnia v umovakh detsentralizatsii vlady v Ukraini. Ekspert: paradyhmy yurydychnykh nauk i derzhavnoho upravlinnia, 4(6), S. 158-166. [Improving the management of regional tourist destinations in the context of decentralization of power in Ukraine] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32689/2617-9660-2019-4(6)-158-166
Leontieva Yu.Iu. Formuvannia ta realizatsiia stratehii rozvytku rehionalnoi turystychnoi destynatsii: avtoref. dys. … kand. ekon. nauk : 08.00.05; Kharkivska natsionalna akademiia miskoho hospodarstva. Kharkiv, 2010. 26 s. [Formation and implementation of a regional tourist destination development strategy] [in Ukrainian].
Yurchyshyna L.I. (2017). Destynatsiia yak osnova rehionalnoho rozvytku turyzmu. Ekonomichnyi visnyk natsionalnoho hirnychoho universytetu, 4 (60), 77-84. [Destination as the basis for regional tourism development] [in Ukrainian].
Tymoshenko T., Bohoslavets O., Shevchuk O. (2023) Yevropeiskyi dosvid zaluchennia zatsikavlenykh storin v proiektnii diialnosti orhanizatsii z upravlinnia turystychnymy destynatsiiamy: pryklad Shvetsii dlia Ukrainy. Ekonomika ta suspilstvo, (51). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-59. [European experience of stakeholder engagement in the project activities of tourist destination management organizations: the example of Sweden for Ukraine.] [in Ukrainian].
Khytra O., Paliukh V. (2023). Osoblyvosti zastosuvannia innovatsiinykh tekhnolohii u publichnomu upravlinni turystychnoiu destynatsiieiu. Mechanism of an Economic Regulation, 1 (103), S. 30-40. https://doi.org/10.32782/mer.2024.103.05 [Features of the application of innovative technologies in public management of a tourist destination] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.32782/mer.2024.103.05
Bazhenova S., Polohovska Yu., Bykova M. (2022) Realii rozvytku turyzmu v Ukraini na suchasnomu etapi. Naukovi perspektyvy. 5 (23). S. 168-180. URL: https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-5(23)-168-180. [The realities of tourism development in Ukraine at the current stage] [in Ukrainian].
Davydova O.H. (2023) Osoblyvosti innovatsiinykh protsesiv u sferi turystychnykh posluh. Problemy nauky. №5. S.19-24. [Features of innovation processes in the field of tourism services] [in Ukrainian].
Lysiuk T.V., Matviichuk L.Iu., Lepkyi M.I. (2021). Innovatsiini informatsiini tekhnolohii turystychnykh pidpryiemstv. Ekonomichnyi forum. 1 (3), S. 78-87. URL: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-3-11 [Innovative information technologies for tourism enterprises] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2021-3-11
Yukhnovska Yu.O. (2019) Formuvannia kontseptsii stratehichnoho upravlinnia rozvytkom potentsialu turystychnoi haluzi v Ukraini ta yii rehionakh. Ekonomika ta upravlinnia natsionalnym hospodarstvom. URL: https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/57/595.pdf. [Formation of the concept of strategic management of the development of the potential of the tourism industry in Ukraine and its regions] [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2019.02.018
Zarubina A., Sira E., Demchuk L. (2022) Osoblyvosti turyzmu v umovakh voiennoho stanu. Ekonomika ta suspilstvo. Vyp. 41. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-14. [Features of tourism under martial law] [in Ukrainian].
Doslidzhennia turystychnoi pryvablyvosti m. Lutsk, zdiisnene Sotsiolohichnoiu ahentsiieiu Fama, 2017. URL: https://www.lutskrada.gov.ua/static/content/files/s/e6/4euqjwp2e3az63lulak76a4i7dav3e6s.pdf
Ekonomichnyi profail Lutskoi hromady. URL: https://vkursi.pro/hromada [Research on the tourist attractiveness of the city of Lutsk] [in Ukrainian].
Prohrama rozvytku turyzmu Lutskoi miskoi terytorialnoi hromady na 2024–2025 roky. URL: https://www.lutskrada.gov.ua/documents/17023896303225604-pro-programu-rozvitku-turizmu-lutskoi-miskoi-teritorialnoi-gromadi-na-20242025-roki/download/174697 [Tourism Development Program of the Lutsk Urban Territorial Community for 2024–2025] [in Ukrainian].
Stratehiia rozvytku Lutskoi miskoi terytorialnoi hromady do 2030 roku (proiekt). URL: http://surl.li/wredev [Development Strategy of Lutsk Urban Territorial Community until 2030 (draft)] [in Ukrainian].
Fedoryshyna L., Holovchuk Yu., Bodnar R. (2023) Turyzm yak obiekt rehionalnykh ekonomichnykh doslidzhen. Ekonomika ta suspilstvo. №57. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-57-88. [Tourism as an object of regional economic research] [in Ukrainian].
Davydova O.H. (2023) Osoblyvosti innovatsiinykh protsesiv u sferi turystychnykh posluh. Problemy nauky. №5. S.19-24. [Features of innovation processes in the field of tourism services] [in Ukrainian].
Motsa A., Shevchuk S., Sereda N. (2022) Perspektyvy pisliavoiennoho vidnovlennia sfery turyzmu v Ukraini. Ekonomika ta suspilstvo. Vyp. 41. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-31. [Prospects for the post-war revival of tourism in Ukraine] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Liudmyla Matviichuk, Oksana Zhadko, Oksana Shtanko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.