Публічні закупівлі в умовах воєнного стану: баланс між гнучкістю та прозорістю
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-10-343-358Ключові слова:
аудит, державний контроль, ДАСУ, моніторинг, публічні закупівлі, ризики, система ProzorroАнотація
У статті досліджено трансформаційні процеси функціонування публічних закупівель в умовах воєнного стану, що став каталізатором змін у регуляторній та правовій системі закупівельної діяльності. Особливу увагу приділено аналізу нормативно-правових актів, зокрема Постановам Кабінету Міністрів №169 та №1178, що заклали правові підстави для спрощених та спеціальних процедур закупівель. Окреслено ключові зміни такі як запровадження відкритих торгів з особливостями, оновлення вартісних порогів, впровадження прямих закупівель та використання Prozorro Market, які істотно вплинули на структуру закупівель та рівень прозорості. Також, визначено ризики, пов’язані зі збільшенням частки неконкурентних процедур (94,3% від загальної кількості), виявленими порушеннями, а також проаналізовано типові корупційні практики. Окреслено роль громадських організацій, зокрема проєкту Dozorro, у здійсненні незалежного моніторингу, а також необхідність вдосконалення системи контролю через автоматичні ризик-індикатори та превентивний аудит. Акцентовано увагу на важливості поєднання спрощення процедур з гарантіями прозорості на всіх етапах закупівельного процесу, що особливо актуально в умовах обмежених ресурсів та зростання рівня загроз зловживань. Проаналізовано міжнародний досвід Ізраїлю, США та Польщі у регулюванні закупівель у кризових ситуаціях, що підтверджує актуальність тимчасового спрощення процедур із збереженням базових принципів відкритості, підзвітності та контролю. Визначено ключові напрями подальшої оптимізації, зокрема обов’язкове оприлюднення інформації за прямими договорами, встановлення чітких критеріїв для гнучких процедур, підвищення ефективності пост-аудиту та розробка перехідної моделі для повноцінної відбудови. Запропоновано структуру подальших удосконалень, орієнтовану на баланс між оперативністю та збереженням відкритості. Застосування комплексного підходу, що включає цифрові інструменти, нормативну базу та контроль, розглядається як чинник ефективного використання бюджетних коштів в умовах війни та стабільного функціонування системи публічних закупівель у відповідності до основних принципів діяльності.
Посилання
1. Derzhavna audytorska sluzhba Ukrainy [State Audit Service of Ukraine]. URL: https://dasu.gov.ua/ua/news/5293 [in Ukrainian].
2. Some Issues of Passage and Accounting of Humanitarian Aid under Martial Law. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 953 (2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/953-2023-п#Text [in Ukrainian].
3. Advisor in the field of public procurement (2025). Zakupivli za vykliuchennyamy zghidno z punktom 13 Osoblyvostei [Procurement by exceptions according to clause 13 of the Features]. URL: https://radnuk.com.ua/books/zakupivli-za-vykliuchenniamy-zhidno-z-punktom-13-osoblyvostej/ [in Ukrainian].
4. Prozorro. Public procurement online. Web portal of public procurement (2025). Kabinet Ministriv Ukrainy zaprovadyv novi osoblyvosti provedennia publichnykh zakupivel na chas voiennoho stanu [The Cabinet of Ministers of Ukraine has introduced new features of public procurement during martial law]. URL: https://tender.uub.com.ua/novini/kabinet-ministriv-ukraqiny-zaprovadyv-novi-osoblyvosti-provedennya-publichnyh-zakupivelq-na-chas-vojennogo-stanu [in Ukrainian].
5. National Agency for the Prevention of Corruption (2023). Koruptsiini ryzyky pid chas provedennia publichnykh zakupivel v umovakh voiennoho stanu [Corruption risks during public procurement during martial law]. URL: https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2023/06/Kor-ryzyky_zakupivli.pdf [in Ukrainian].
6. Panteleimonenko, A., Milka, A., Pavlenko, O. (2023). Publichni zakupivli v Ukraini v umovakh voiennoho stanu [Public Procurement in Ukraine Under Martial Law]. Ekonomika ta suspilstvo - Economics and Society, issue 51. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-51-20 [in Ukrainian].
7. Pedchenko, N., Kudatskyi, O., Pedchenko, M. (2023). Publichni zakupivli v Ukraini: perevahy ta nedoliky [Public Procurement in Ukraine: Advantages and Disadvantages]. Scientific Bulletin of PUET: Economic Sciences, 2(108). DOI: https://doi.org/10.37734/2409-6873-2023-2-4 [in Ukrainian].
8. Petyk, L. O., Batsman, I. V. (2023). Publichni zakupivli v umovakh voiennoho stanu [Public Procurement Under Martial Law]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: Ekonomika ta upravlinnia,- Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, issue 9.
DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-9-08-03 [in Ukrainian].
9. On some issues of defense procurement of goods, works and services under martial law, as amended. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 169 (2022). URL: https://radnuk.com.ua/pravova-baza/postanova-kabminu-pro-deiaki-pytannia-zdijsnennia-oboronnykh-ta-publichnykh-zakupivel-tovariv-robit-i-posluh-v-umovakh-voiennoho-stanu-zi-zminamy/ [in Ukrainian].
10. On approval of the features of defense procurement for the period of the legal regime of martial law. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 1275 (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1275-2022-п#Text [in Ukrainian].
11. On approval of the features of public procurement of goods, works and services for customers provided for by the Law of Ukraine "On Public Procurement" for the period of the legal regime of martial law in Ukraine and within 90 days from the date of its termination or cancellation: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 1178 (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1178-2022-п#Text [in Ukrainian].
12. On defense procurement. Law of Ukraine No 808-IX (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/808-20#Text [in Ukrainian].
13. On public procurement. Law of Ukraine No 922-VIII (2015). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text [in Ukrainian].
14. On the implementation of a pilot project on providing state financial assistance to buyers of goods and services of Ukrainian production within the framework of the All-Ukrainian economic platform "Made in Ukraine": Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No 952 (2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/952-2024-п#Text [in Ukrainian].
15. Ministry of Economy of Ukraine (2016). Startuvav proekt monitorynhu publichnykh zakupivel DoZorro. Ministerstvo ekonomiky Ukrainy [The DoZorro public procurement monitoring project has been launched]. URL: https://me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=0ad264d5-761a-4c0a-b340-96447256601c&title=StartuvavProektMonitoringuPublichnikhZakupivelDozorro?fihfkbcvxbcesiah [in Ukrainian].
16. Dozorro (2024). Tymchasova slidcha komisiia Verkhovnoi Rady radyt vprovadyty u publichnykh zakupivliakh nyzku propozytsii Dozorro [The Temporary Investigation Commission of the Verkhovna Rada recommends implementing a number of Dozorro proposals in public procurement]. URL: https://dozorro.org/news/timchasova-slidcha-komisiya-verhovnoyi-radi-radit-vprovaditi-u-publichnih-zakupivlyah-nizku-propozicij-dozorro [in Ukrainian].
17. Infobox Prozorro (2022). Chy treba zvituvatys po zakupivliam do 50 ta do 100 tysiach hryven [Is it necessary to report on purchases up to 50 and up to 100 thousand hryvnias]. URL: https://infobox.prozorro.org/articles/zakupivli-do-50-ta-do-100-tisyach-na-chas-diji-voyennogo-stanu [in Ukrainian].
18. Shvydka, T. (2024). Osoblyvosti derzhavnoho rehuliuvannia oboronnykh zakupivel [Features of State Regulation of Defense Procurement]. Nauk. visn. Uzhhorodskoho nats. universytetu. Seriia: Pravo - Scientific Bulletin of Uzhhorod National University: Series Law, vol. 1(81), 308–314. DOI: https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.81.1.49 [in Ukrainian].
19. Infobox Prozorro (2022). Shcho publikuvaty na Portali Prozorro po novii Postanovi No 1178 [What to publish on the Prozorro Portal under the new Resolution No. 1178]. URL: https://infobox.prozorro.org/articles/poryadok-vikoristannya-elektronnoji-sistemi-pid-chas-diji-voyesnnogo-stanu-zgidno-nakazu-25 [in Ukrainian].
20. State Procurement (2022). Yaki typovi porushennia vyiavyly audytory pid chas monitoryngu zakupivel u voiennyi chas [What typical violations did auditors detect during the monitoring of procurement in wartime]. URL: https://dzplatforma.com.ua/news/1397-yak-tipov-porushennya-viyavili-auditori-pd-chas-montoringu-zakupvel-u-vonniy-chas [in Ukrainian].
21. Dozorro (2025). Dozorro zzapobih neefektyvnomu vykorystanniu ponad 67 mln. hrn [Dozorro prevented the inefficient use of over 67 million UAH]. URL: https://dozorro.org/news/kvitnevi-kejsi-dozorro-zapobig-neefektivnomu-vikoristannyu-ponad-67-mln-grn [in Ukrainian].
22. Emergency Procurement List. Acquisition.GOV. URL: https://www.acquisition.gov/emergency-procurement.
23. Exemption from Tenders During a State of Emergency in Israel. JD Supra. URL: https://www.jdsupra.com/legalnews/exemption-from-tenders-during-a-state-3529728/.
24. Federal Procurement Procedures During a National Emergency. Seyfarth. URL: https://www.seyfarth.com/news-insights/federal-procurement-procedures-during-a-national-emergency.html.
25. Kania, M. (2020). Public procurement and COVID-19 in Poland. URL: https://publicprocurementinternational.com/wp-content/uploads/2020/04/Public-Procurement-and-COVID-19-in-Poland.-Michal-Kania.-31-March-2020.docx.
26. SmartTender (2025). Zakupivli dlia krytychnoi infrastruktury: uriad sproshchuie pravyla do kintsia 2025 roku [Procurement for Critical Infrastructure: Government Simplifies Rules Until the End of 2025]. URL: https://smarttender.biz/novyny/view/zakupivli-dlya-kritichnoyi-infrastrukturi-uryad-sproshchuye-pravila-do-kintsya-2025-roku/ [in Ukrainian].
27. Yukins, C.R., Kelman, S. (2022). Overcoming Corruption and War – Lessons from Ukraine’s ProZorro Procurement System. GW Law Faculty Publications & Other Works. URL: https://scholarship.law.gwu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2887&context=faculty_publications
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Dmytro Zakharov, Olha Fedorova

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.