Статистичний аналіз міжнародної діяльності туристичних компаній України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-11-194-203

Ключові слова:

туристична галузь, експорт послуг за статтею “Подорожі”,, імпорт послуг, сальдо, показники динаміки, тенденція, лінія тренду

Анотація

Туристична галузь є важливою складовою економіки України, що сприяє зайнятості, робить значний внесок у ВВП країни та виступає ключовою рушійною силою розвитку національної соціально-економічної системи в цілому. Незважаючи на надзвичайно серйозні виклики останніх років, туристичний сектор демонструє потенціал для відновлення. Статистичний аналіз показників міжнародної діяльності туристичних компаній дозволяє виявити тенденції та оцінити перспективи розвитку галузі.

Метою даної статті є аналіз міжнародної діяльності туристичних компаній України за показниками динаміки експорту та імпорту послуг за статтею “Подорожі” у 2005–2023 рр., а також визначення основних тенденцій розвитку вітчизняної туристичної галузі.

В цілому, протягом 2005–2023 рр. обсяг експорту послуг за статтею “Подорожі” демонструє стабільне зниження. Це підтверджується результатами регресійного аналізу, які описують динаміку експорту послуг за допомогою кубічної регресійної моделі з високим коефіцієнтом детермінації (r² = 0,717). Водночас імпорт послуг демонструє позитивну тенденцію, яку також можна описати за допомогою кубічної регресійної моделі (r² = 0,907).

Крім того, було виявлено значний вплив на зазначені показники зовнішніх викликів, таких як світова фінансово-економічна криза 2008–2009 рр., початок бойових дій на сході України у 2014 р., COVID-19 та повномасштабна війна в Україні. Динаміка балансу торгівлі послугами за статтею “Подорожі” підтвердила катастрофічний вплив військових дій на туристичний сектор України.

Отже, міжнародна діяльність вітчизняних туристичних компаній відбувається в умовах серйозних викликів, що відображається на показниках експорту та імпорту послуг, пов’язаних з подорожами. Водночас туристичний сектор України демонструє потенціал до зростання та здатність адаптуватися в кризових умовах.

Біографії авторів

Олексій Тарасенко, Київський національний університет технологій та дизайну

Кандидат економічних наук

Наталія Цимбаленко, Державний торговельно-економічний університет

Кандидат економічних наук, доцент

Посилання

1. Madzhumdar, O., & Liptuha, I. (2022). The share of tourism in the economy of Ukraine is already like in Italy. RBK Ukraina – RBC Ukraine, Travel. https://travel.rbc.ua/ukr/show/turist-priletet-biznes-klasse-poselitsya-1644051083.html [in Ukrainian].

2. Myronchuk, R. (2024). The tourism industry paid more than 1.2 billion hryvnias in taxes in half a year (infographic). Minfin. https://minfin.com.ua/ua/2024/08/05/132559527/ [in Ukrainian].

3. Zbarskyi, V., Hrybova, D., & Zbarska, A. (2021). Ukraine on the world market of tourist services. Geopolitics of Ukraine: History and Modernity, 1(26), 117–129. Uzhhorod: DVNZ “UzhNU” [in Ukrainian].

4. Buhas, V. V., & Kovalchuk, E. V. (2024). Integration of Ukraine into the world market of tourist services. European Scientific Journal of Economic and Financial Innovation, 2(14), 76–85 [in Ukrainian].

5. Snihur, K. V., & Nykyforova, Yu. L. (2024). Trends in the development of ecological tourism in Ukraine under the conditions of the Russian-Ukrainian war. Trade and Market of Ukraine, 1(55). https://doi.org/10.33274/2079-4762-2024-55-1-58-68 [in Ukrainian].

6. Filiuk, S. M., & Zarichniak, A. P. (2022). Development of tourism potential during wartime: international experience and prospects of Ukraine. Academic Visions, 14. https://academy-vision.org/index.php/av/article/download/129/118/119 [in Ukrainian].

7. Chorna, N. M. (2023). The state and main trends of tourism industry development in Ukraine under current challenges. Tourism and Hospitality Industry in Central and Eastern Europe, 8, 72–78. https://doi.org/10.32782/tourismhospcee-8-10 [in Ukrainian].

8. Katkova, L. I. (2021). Statistical analysis of the tourist services market in Ukraine. Scientific Notes of the Lviv University of Business and Law. Economic Series. Legal Series, 30, 159–164 [in Ukrainian].

9. Korol, O., Krul, H., Zaiachuk, O., & Kostash, M. (2023). Methodical approaches and statistical analysis of tourist arrivals to the centers of sightseeing tourism (on the example of Chernivtsi, Ukraine). Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 37(2). https://www.researchgate.net/publication/372015112_Methodical_approaches_and_statistical_analysis_of_tourist_arrivals_to_the_centers_of_sightseeing_tourism_on_the_example_of_Chernivtsi_Ukraine

10. Minfin. (2025). Travels: export-import of services. https://index.minfin.com.ua/ua/economy/travel/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-17

Номер

Розділ

Економіка та менеджмент