Бюджетна децентралізація та стійкість місцевих фінансів в умовах глобальних шоків
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-11-246-263Ключові слова:
fiskális kockázatok, глобальні шоки, міжбюджетні відносини, місцеві фінанси, фінансова автономія, фінансова стійкість, фіскальні ризикиАнотація
У статті досліджено теоретичні та практичні аспекти впливу бюджетної децентралізації на стійкість місцевих фінансів в умовах глобальних шоків. Обґрунтовано, що децентралізація є ключовим чинником формування адаптивної фінансової системи, здатної ефективно реагувати на зовнішні виклики, зокрема пандемію COVID-19, енергетичну кризу та воєнні дії. Проаналізовано динаміку доходів зведеного, державного та місцевих бюджетів України за 2011–2024 роки, що дало змогу виявити тенденції у перерозподілі фінансових ресурсів між рівнями бюджетної системи та оцінити результати реформи децентралізації. Показано, що з 2015 року відбулося поступове розширення фінансових повноважень місцевих органів влади, однак у періоди кризових явищ спостерігається тимчасова концентрація ресурсів на державному рівні задля забезпечення макрофінансової стабільності. Здійснено класифікацію основних ризиків для місцевих фінансів у період глобальних шоків – фіскальних, інституційних, соціально-економічних та інвестиційних. Визначено, що їхня взаємодія формує складне середовище для прийняття управлінських рішень, у якому особливого значення набуває ефективність фінансового менеджменту та наявність стабілізаційних механізмів. На основі порівняльного аналізу зарубіжних моделей децентралізації (Швейцарії, Німеччини, Канади, Польщі, Греції, Франції) доведено, що високий рівень фінансової автономії підвищує гнучкість місцевих бюджетів, проте потребує дієвих інструментів міжбюджетного вирівнювання для запобігання регіональним диспропорціям. Запропоновано напрями підвищення стійкості місцевих фінансів України: розширення власних джерел доходів, створення стабілізаційних фондів, цифровізація бюджетних процесів, удосконалення системи трансфертів і розвиток партнерств між державою, громадами та бізнесом. Зроблено висновок, що подальший розвиток бюджетної децентралізації має ґрунтуватися на поєднанні фінансової автономії з ефективними механізмами солідарності, що забезпечить стійкість публічних фінансів і сталий розвиток територій у післявоєнний період.
Посилання
1. Bondaruk, T. H., Bondaruk, I. S., & Bondaruk, O. S. (2016). Advantages, positive effects, and risks of fiscal decentralization. Scientific Bulletin of the National Academy of Statistics, Accounting and Auditing, 3, 38-47. https://nasoa-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/65/64 [in Ukrainian]
2. Bondaruk, T. H., Bondaruk, I. S., & Vinnytska, O. A. (2018). Foreign experience in the development of fiscal decentralization.Scientific Bulletin of the National Academy of Statistics, Accounting and Auditing, 3, 83-95. https://nasoa-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/151/148 [in Ukrainian]
3. Storonianska, I. Z. (Ed.). (2018). Decentralization in Ukraine and its impact on socio-economic development of territories: methodological approaches and assessment results. Lviv: IRD NAN Ukrainy. http://ird.gov.ua/irdp/p20180705.pdf [in Ukrainian]
4. Lunina, I. O., Kyrylenko, O. P., Luchka, A. V. et al. (2010). Diversification of local budget revenues: monograph. Kyiv: IEP NAN Ukrainy. https://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/12272/1/Lunina.pdf [in Ukrainian]
5. Minfin. (2025). Consolidated budget of Ukraine. https://index.minfin.com.ua/ua/finance/budget/cons/ [in Ukrainian]
6. Lunina, I. O. (2006). State finances and reforming inter-budget relations. Kyiv: NAS of Ukraine, Institute for Economics and Forecasting [in Ukrainian]
7. Lunina, I. O. (2010). Formation of local budgets based on the principle of equivalence: a path to an effective budget system of Ukraine. Finances of Ukraine, 5, 3-15. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fu_2010_9_2 [in Ukrainian]
8. Polova, O. (2022). Decentralization in ensuring sustainable economic and social development of territorial communities. Economy and Society, 37. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-53 [in Ukrainian]
9. Sochka, K., & Perchi, O. (2024). Financial decentralization in Ukraine: previous results and prospects. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 5, 451-464. https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-5-451-464 [in Ukrainian]
10. Yushko, S. V. (2025). A new paradigm of budget revenue distribution as a result of implementing decentralization reform in Ukraine. Finance of Ukraine, 5, 23-42. https://doi.org/10.33763/finukr2025.05.023 https://finukr.com.ua/index.php/journal/article/view/131 [in Ukrainian]
11. European Investment Bank (2024). EIB Municipalities Survey 2022-2023. https://www.eib.org/en/publications/online/all/eib-municipalities-survey-2022-2023
12. European Commission. (2025). EU budget post-2027: Regions and cities warn that only decentralized long-term investment can tackle challenges. https://cor.europa.eu/en/news/Pages/EU-budget-post-2027-regions-and-cities-warn-that-only-decentralised-long-term-investment-can-tackle.aspx
13. International Monetary Fund. (2025). Fiscal Decentralization and Inclusive Growth. https://www.imf.org/en/Publications/WP/Issues/2025/05/09/Preventing-Fiscal-Crises-under-Decentralization-Intergovernmental-Policies-and-Institutions-566291
14. International Monetary Fund. (2025). Fiscal Monitor: Managing Public Investment for Recovery. https://www.imf.org
15. World Bank. (2024). Ukraine Public Finance Review: Resilience through Decentralisation. https://documents.worldbank.org
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Taisiia Bondaruk

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
