Фінансовий моніторинг в Україні: організаційно-правові засади та завдання в контексті сучасних викликів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-11-442-457

Ключові слова:

державний фінансовий моніторинг, первинний фінансовий моніторинг, підозрілі фінансові операції, порогові фінансові операції, суб’єкти первинного фінансового моніторингу, фінансовий моніторинг

Анотація

У статті досліджено організаційно-правові засади формування та функціонування системи фінансового моніторингу в Україні як одного з найбільш важливих елементів економічної безпеки держави. Предметом дослідження є аналіз чинних механізмів державного та первинного фінансового моніторингу та їх адаптації до сучасних викликів, пов’язаних з воєнним станом, динамічною цифровізацією економічних, управлінських та фінансових процесів, розвитком нових форм активів (віртуальні). Мета статті полягає в узагальненні організаційно-правових засад фінансового моніторингу, оцінюванні його ефективності та ідентифікації напрямів удосконалення державної політики у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом та фінансуванню тероризму.  Методологічну основу склали загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, зокрема, аналіз, синтез, порівняння, статистичний та графічний методи, узагальнення. Результати дослідження засвідчили, що за період аналізу 2021-2024 років загальна кількість суб’єктів первинного фінансового моніторингу скоротилася на 24% в результаті посилення регуляторних вимог, очищення та консолідації окремих сегментів ринку первинного фінансового моніторингу (страховики, страхові брокери, ломбарди, кредитні спілки, заклади грального бізнесу). Одночасно спостерігається зростання кількості професійних учасників фінансового моніторингу (бухгалтери, аудитори та аудиторські фірми, адвокати, адвокатські об’єднання та бюро), що підтверджує розширення функціональної бази фінансового моніторингу. За період аналізу обсяги фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, збільшилися на 24%, а кількість інформаційних повідомлень – на 5,5% (або на 48% у період 2022-2024 р.р.), що свідчить про подальшу автоматизацію процесів фінансового моніторингу, активне впровадження ризик-орієнтованого підходу та ширше охоплення операцій фінансового ринку. У структурі операцій, що підлягають фінансовому моніторингу з боку Державної служби фінансового моніторингу  зафіксовано поступове скорочення частки порогових операцій (від 95,3% до 82,3%) з одночасним зростанням частки підозрілих (від 4,4% до 17,6%) операцій, що підтверджує посилення ризик-орієнтованого підходу до виявлення підозрілих транзакцій та удосконалення аналітичних аспектів фінансового моніторингу. Банківські установи посідають домінуючу роль у системі фінансового моніторингу і забезпечують близько 99% усіх повідомлень про операції, що підлягають фінансовому моніторингу. Поглиблення ризик-орієнтованого підходу, цифровізація збору та обробки фінансової інформації, гармонізація вітчизняного законодавства з міжнародними підходами, підвищення професійної кваліфікації суб’єктів фінансового моніторингу сформують передумови для подальшого посилення ефективності фінансового моніторингу.

Біографія автора

Катерина Сочка, Закарпатський угорський університет імені Ференца Ракоці ІІ

Кандидат економічних наук, доцент

Посилання

1. Balanutsa, O.O. (2011). Peculiarities of the formation of financial monitoring system in Ukraine. Investytsiyi: praktyka ta dosvid. 6, 38 – 40. [In Ukrainian].

2. Andreychenko, ZH.O., & Litvinova, S.O. (2017). Statistical justification of the need to introduce a risk-oriented approach in the field of financial monitoring in Ukraine. Problemy i perspektyvy rozvytku pidpryyemnytstva, 2 (17), 49 – 54. [In Ukrainian].

3. Vnukova, N. M., & Hlibko, S. V. (Eds.). (2020). Modern economic and legal risk-oriented instruments for regulating the development of the financial services market. Kharkiv: NDI PZIR NAPrN Ukrainy [In Ukrainian].

4. Kuzminska, O.YE., & Abesinova, O.K. (2021). Improvement of regulatory and legal support of financial monitoring in Ukraine. Finansy Ukrayiny, 7, 108 – 126. https://doi.org/10.33763/finukr2021.07.108. [In Ukrainian].

5. Hnatkovych, O.D., & Ovchynnikova, T.V. (2022). Financial monitoring in Ukraine and directions for its improvement. Ekonomika ta suspilstvo, 38. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-14. [In Ukrainian].

6. Zabashtanska, T.V., & Cherednychenko, I.S. (2024). Financial monitoring as an instrument for counteracting new threats in the context of digitalization. Problemy ta perspektyvy ekonomiky ta upravlinnya, 2 (38), 211 – 219. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2024-2(38)-211-219. [In Ukrainian].

7. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (n.d.). About the State Financial Monitoring Service of Ukraine. https://fiu.gov.ua/pages/pro-sluzhbu/zagalni-vidomosti/pro-derzhfinmonitoring.html. [In Ukrainian].

8. On Prevention and Counteraction to the Legalization (Laundering) of the Proceeds of Crime. Law of Ukraine No. 249-IV (2002, November 28). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/249-15#Text. [In Ukrainian].

9. On Prevention and Counteraction to Legalization (Laundering) of the Proceeds of Crime, Terrorist Financing and Financing of Proliferation of Weapons of Mass Destruction. Law of Ukraine No. 1702-VII (2014, October 14). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1702-18#Text. [In Ukrainian].

10. On Prevention and Counteraction to Legalization (Laundering) of the Proceeds of Crime, Terrorist Financing and Financing of Proliferation of Weapons of Mass Destruction. Law of Ukraine No. 361-IX (2019, December 6). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/361-20/conv#n6. [In Ukrainian].

11. On approval of the Procedure for formation and publication of comprehensive administrative reporting in the field of prevention and counteraction to legalization (laundering) of the proceeds of crime, terrorist financing and financing of proliferation of weapons of mass destruction. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 692 (2020, August 5). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/692-2020-%D0%BF#Text. [In Ukrainian].

12. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (2021). Comprehensive administrative reporting in the field of prevention and counteraction to legalization (laundering) of the proceeds of crime, terrorist financing and financing of proliferation of weapons of mass destruction for 2021. https://fiu.gov.ua/assets/userfiles/310/ Statistics/2022/KAZ_2021.pdf. [In Ukrainian].

13. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (2022). Comprehensive administrative reporting in the field of prevention and counteraction to legalization (laundering) of the proceeds of crime, terrorist financing and financing of proliferation of weapons of mass destruction for 2022. https://fiu.gov.ua/assets/userfiles/310/ Statistics/2022/KAZ_2022(1).pdf. [In Ukrainian].

14. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (2023). Comprehensive administrative reporting in the field of prevention and counteraction to legalization (laundering) of the proceeds of crime, terrorist financing and financing of proliferation of weapons of mass destruction for 2023. https://fiu.gov.ua/assets/userfiles/310/Statistics/2023/KAZ_2023_(01_07_2024).pdf. [In Ukrainian].

15. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (2024). Comprehensive administrative reporting in the field of prevention and counteraction to legalization (laundering) of the proceeds of crime, terrorist financing and financing of proliferation of weapons of mass destruction for 2024. https://fiu.gov.ua/assets/userfiles/310/KAS_2024%20_04_09_2025.pdf. [In Ukrainian].

16. On the operation of the banking system during the introduction of martial law. Resolution of the National Bank of Ukraine No. 18 (2022, February 24). https://bank.gov.ua/ua/legislation/Resolution_24022022_18. [In Ukrainian].

17. On Protection of Interests of Reporting Entities and Other Documents Submitters during the Period of Martial Law or State of War. Law of Ukraine No. 2115-IX (2022, March 3). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20#Text. [In Ukrainian].

18. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (2022, March 11). On compliance with legislation requirements in the field of financial monitoring for the period of martial law. https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/news/shhodo-vikonannya-vimog-zakonodavstva-u-sferi-finansovogo-monitoringu-na-period-vojennogo-chasu.html. [In Ukrainian].

19. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (2022, May 27). On compliance with legislation requirements in the field of financial monitoring for the period of martial law (to replace the recommendations of March 11, 2022). https://fiu.gov.ua/pages/dijalnist/funkcional/news/shhodo-vikonannya-vimog-zakonodavstva-u-sferi-finansovogo-monitoringu-na-period-vojennogo-chasu-24-05-2022.html. [In Ukrainian].

20. State Financial Monitoring Service of Ukraine. (2024). Overview “Use of non-profit organizations for the purpose of legalization (laundering) of the proceeds of crime and terrorist financing”. mof.gov.ua/storage/files/Ohlyad vykorystannya nekomertsiynykh orhanizatsiy z metoyu lehalizatsiyi (vidmyvannya) dokhodiv, otrymanykh zlochynnym shlyakhom_.pdf. [In Ukrainian].

21. Bacho, R., Sochka, K., & Loskorikh, G. (2025). Deposit portfolio of banking system of Ukraine: modern transformations and challenges. Ekonomika ta suspilstvo, 76. https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/6320/6263. [In Ukrainian].

22. On State Regulation of Activities Related to Organization and Conduct of Gambling. Law of Ukraine No. 768-IX (2020, July 14). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/768-20#Text. [In Ukrainian].

23. On approval of licensing conditions in the field of organization and conduct of gambling. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1341 (2020, December 21). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2020-%D0%BF#Text. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-17

Номер

Розділ

Облік та фінанси