Розвиток малих і середніх підприємств у галузях торгівлі та туризму від допандемічного періоду до 2025 року: облікові підходи та економічні наслідки
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-11-471-485Ключові слова:
МСП, підприємства, торгівля, туризм, Угорщина, Україна, порівняльний аналізАнотація
Мікро-, малі та середні підприємства (МСП) є визначальними учасниками сучасної економіки: без них неможливо забезпечити ні зайнятість, ні створення ВВП, ані підтримання економічної стабільності місцевих громад. У статті на прикладі Угорщини та України-зокрема Закарпаття й медьє Саболч-Сатмар-Берег-досліджується динаміка сектору МСП від докарантинного періоду до 2025 року за допомогою облікового та економічного підходів. Метою дослідження було визначення, як кризові явища-пандемія, економічна невизначеність, інфляційний тиск, а в Україні також воєнний стан -вплинули на облікову практику підприємств, їхню галузеву присутність і довгострокову життєздатність.
Угорський сектор МСП, завдяки членству в Європейському Союзі (ЄС), функціонує в більш врегульованих, прозорих і придатних до довгострокового планування рамках. У розглянутий період кількість підприємств помірно зростала, а згодом дещо зменшилася; водночас в обліковій адаптації важливу роль відігравали гнучкі форми оподаткування, управління ліквідністю, а також державна підтримка й фонди ЄС. Підприємства медьє Саболч-Сатмар-Берег зберегли стабільну частку на національному рівні в торгівлі та ремонті автотранспорту, тоді як у туризмі та громадському харчуванні пандемія й інфляційні ефекти спричинили тривалішу вразливість.
В Україні, особливо на Закарпатті, динаміка кількості та часток підприємств була значно мінливішою. Домінування МСП є очевидним-їхня частка серед усіх підприємств зазвичай становила 85–90%, однак облікову практику переважно визначало короткострокове виживання. У роки пандемії повна зупинка туризму, а з 2022 року, воєнний стан призвели до спрощення, а часто й мінімізації облікових реєстрів. Як наслідок, знизилася прозорість, ослаб довірчий клімат інвесторів і відсунулося на другий план довгострокове планування.
Порівняльний аналіз свідчить, що базова відмінність між двома країнами полягає не у вагомості МСП для економіки, а у стабільності обліково-нормативного середовища. В Угорщині баланси та фінансові звіти підприємств стали інструментами адаптації, що підтримують планування та залучення ресурсів, тоді як в Україні облікова практика радше слугує виживанню без довгострокових гарантій.
Висновки роботи підкреслюють, що для розвитку МСП важливими є стабільність облікової системи, посилення прозорості та вироблення адаптивних рішень на випадок криз. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на виявлення конкретних інструментів облікової гнучкості, фінансових стратегій у періоди потрясінь, а також на інтеграцію міжнародної допомоги та ресурсів у фінансові системи підприємств.
Посилання
1. Béla, K., & Szilárd, H. (2024). A magyar gazdaság ágazatainak pénzügyi alkalmazkodása a koronavírus-járvány idején [Financial adaptation of the sectors of the Hungarian economy during the coronavirus pandemic]. External Economic Bulletin/Külgazdaság, 68, 33-65. https://doi.org/10.47630/KULG.2024.68.11-12.33 [in Hungarian]
2. Jáki, E., Kádár, B., & Michalkó, G. (2024). Az immunitás nyomában: a hazai turisztikai vállalatok szakágazati és területi sajátosságai a polikrízis időszakában [In search of immunity: sectoral and regional characteristics of domestic tourism companies during the polycrisis period]. Területi Statisztika, 64(6), 801-802. https://www.ksh.hu/statszemle_archive/terstat/2024/2024_06/ts640605.pdf [in Hungarian]
3. Bublyk, L. Ya., & Trofymiak, S. V. (2024). Tendentsii rozvytku turystychnoho hospodarstva Ukrainy u 2020–2023 rokakh [Trends in the development of Ukraine’s tourism industry in 2020–2023]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 1(42), 3-7. http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12786 [in Ukrainian]
4. Sütő, D., Bajnai, P., & Fenyves, V. (2024). Forecasting the financial performance of small and medium-sized enterprises: evidence from the Hungarian food retail sector. Ukrainian Food Journal, 13(4), 794-808. https://nuft.edu.ua/doi/doc/ufj/2024/4/12.pdf
5. A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény [Act XXXIV of 2004 on Small and Medium-Sized Enterprises and on the Support of Their Development]. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0400034.tv [in Hungarian]
6. On Accounting and Financial Reporting in Ukraine. Law of Ukraine No. 996-XIV (1999). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#Text [in Ukrainian]
7. On the peculiarities of regulating the activities of legal entities of certain organizational and legal forms during the transitional period and associations of legal entities. Law of Ukraine No. 4196-IX (2025). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4196-20#Text [in Ukrainian]
8. State Statistics Service of Ukraine. (2025). Economic Statistics / Economic Activities / Enterprise Activities. https://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian]
9. Hungarian Central Statistical Office. (2025). Economic and Nonprofit Organizations. https://www.ksh.hu/gazdasagi-es-nonprofit-szervezetek [in Hungarian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Veronika Fenyves, Violetta Shimon

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
