Дослідження фінансової грамотності серед молоді

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-9-269-283

Ключові слова:

фінансова обізнаність, перевірка фінансових знань, анкетне дослідження

Анотація

У статті представлено комплексне уявлення про фінансову обізнаність молоді, представлено поточну ситуацію, методологічні основи дослідження, сформульовані гіпотези та результати анкетування. Пропозиції та висновки, представлені в роботі, можуть сприяти подальшому розвитку фінансової освіти та стимулювати свідомі зміни в системі освіти та сімейному середовищі, щоб майбутні покоління могли приймати кращі фінансові рішення. Фінансова обізнаність – це складне питання, яке включає не лише лексичні знання чи простий досвід особистості. Людина може заявити, що вона мислить фінансово свідомо, якщо вона має відповідні знання та впевнено застосовує їх на практиці та в повсякденному житті. Необхідне поєднання цих компонентів та їх широке застосування призводить до позитивних результатів. У зв'язку з економічною кризою фінансова грамотність отримує все більше уваги. В останні роки в Угорщині започатковано програму розвитку фінансової грамотності, головним завданням якої є підвищення фінансової обізнаності молоді. Це дослідження мало на меті визначити фінансову обізнаність учнів 14-18 років. Зібрано міркування щодо фінансових знань, ставлення та повсякденного прийняття фінансових рішень. Результати дослідження підкреслюють, що рівень фінансової обізнаності пов'язаний з певними сімейними, шкільними та соціальними факторами, а також звертають увагу на недоліки, що існують у системі освіти. Результати дослідження можуть сприяти розробці програми фінансової освіти, допомагаючи розширити економічні знання молоді та опанувати свідоме управління фінансами. Метою анкетного дослідження є вивчення фінансової грамотності угорської молоді та дослідження й оцінка основних взаємозв'язків, що впливають на їхнє фінансове ставлення. За допомогою результатів дослідження зроблено внесок у усвідомлення студентами того, щоб їхня фінансова поведінка та обізнаність завжди були на належному рівні та актуальними. Маючи всі ці знання, можна уникнути багатьох складних ситуацій та запобігти їм. На основі даного опитування можна зробити висновок, що фінансова культура та ставлення 14-18-річних учнів були лише частково виявлені на основі анкетного дослідження. Зроблено заходи збільшення розміру вибірки та поширення опитування на весь повіт, тим самим забезпечивши більш ширшу репрезентативність. Дослідження висвітлює недоліки фінансових знань молоді та напрямки для подальшого розвитку.

Біографії авторів

Бернадет Оросне Ілчік, Ніредьгазький університет

mesteroktató

Дора Барабашне Карпаті, Ніредьгазький університет

PhD

Посилання

Atkinson, Adele - Messy, Flore-Anne (2012): Measuring Financial Literacy. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en

Atkinson A. Messy F.A. (2012): A pénzügyi kultúra mérése. Az OECD/Nemzetközi Pénzügyi Képzési Hálózata (INFE) kísérleti kutatásának eredményei. Online, letöltve: 2024.07.18., http://www.mnb.hu/Root/Dokumentumtar/MNB/Sajtoszoba/Sajtoszobakozlemenyek/mnbhu-sajtokozlemeny-20120619-pk/Measuring_financial_literacy_HU.pdf

Balázsné Lendvai Marietta (2006): Pénzügyi kultúránk fejlesztéséhez felhasználható marketingeszköztár. TDK-dolgozat. Sopron, Nyugat-magyarországi Egyetem.

Balázsné Lendvai Marianna (2013): A bankmarketing szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében. PhD-értekezés, Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron, http://doktori.nyme.hu/406/1/disszertacio.pdf

Barabás Eszter (2017.) Az erdélyi magyar felsőoktatásban tanuló 18- 25 éves fiatalok pénzügyi magatartása és attitűdje, XX. Reál- és Humántudományi Erdélyi Tudományos Diákköri Konferencia (ETDK)

Bárczi Judit - Zéman Zoltán (2015): A pénzügyi kultúra és annak anomáliái. Polgári Szemle, 11. évf., 1-3. sz., 101-108.

Béres Dániel – Huzdik Katalin (2012): A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szemle, 57. évf., 3. sz., 322-336.

Chinen K.– Endo H. (2012): Effects of Attitude and Background on Students' Personal Financial Ability: A United States Survey. International Journal Of Management, pp. 778-791, Business Source Complete, EBSCOhost, viewed 10, online, letöltve: 2024. augusztus 05., http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=76444447&site=ehost-live

Csiszárik-Kocsir Ágnes (2016): Etikus pénzügyek, avagy a pénzügyek etikája. Vélemények egy kutatás eredményei alapján. Polgári Szemle, 12. évf., 4-6. sz., 32-44.

Csiszárik-Kocsir Ágnes - Garai-Fodor Mónika: Miért fontos a pénzügyi ismeretek oktatása a Z generáció véleménye alapján? Polgári Szemle, 14. évf., 1-3. sz., 2018, 107-119.,)

Fünfgeld B. - Wang L. (2009): Attitudes and behaviour in everyday finance: evidence from Switzerland. International Journal of Bank Marketing, 27. pp, 108-128.

Grifoni, Andrea - Messy, Flore-Anne (2012): Current Status of National Strategies for Financial Education. OECD INFE Comparative Analysis and Relevant Practices. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 16.

Hornyák Andrea (2013) Pénz, pénz, pénz, avagy a fiatalok pénzügyi kultúrája 2013. Képzés és Gyakorlat, 2013. 11. Évfolyam 1-4. Szám

Hornyák Andrea (2015): Attitűdök és kompetenciák a középiskolás diákok, mint potenciális banki ügyfelek körében. PhD Értekezés

Horváth Ilona: A nemzetközi és hazai pénzügyi, gazdasági oktatás eredményei a kutatások tükrében. Új Pedagógiai Szemle 2017/7-8.

Horváth Ilona (2017): A nemzetközi és hazai pénzügyi, gazdasági oktatás eredményei a kutatások tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 67, 7-8, 18-46.

Hudzik Katalin-Béres Dániel-Németh Erzsébet: Pénzügyi kultúra versus kockázatvállalás empirikus vizsgálata a felsőoktatásban tanulóknál Pénzügyi Szemle 2014/4. szám 476-487.

Johnson, Elizabeth – Sherraden, Margaret, S. (2007): From Financial Literacy to Financial Capability Among Youth. The Journal of Sociology and Social Welfare, Vol. 34, No. 3, 119-145.

Kahneman D. (2013): Gyors és lassú gondolkodás. Budapest: HVG Kiadó Zrt. 603.p.

Kelemen Gy. (2004): A tanári kompetencia rendszer az angolszász irodalom alapján. online, letöltve: 2014. július 05. http://hu.scribd.com/doc/6791372/Tanulmány-Kelemen-Gyula

Klapper, Leora F. - Lusardi, Annamaria - Panos, Georgios A. (2012): Financial Literacy and the Financial Crisis. NBER Working Paper, No. 17930, The World Bank, Washington.

Koh, Noi Keng - Lee, Chwee Beng (2010): “Because My Parents Say So” - Children’s Monetary Decision Making. Procedia, Social and Behavioral Sciences, Vol. 9, 48-52, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.114

Koltay G. - Vince J. (2009): Fogyasztói döntések a viselkedési gazdaságtan szemszögéből Közgazdasági Szemle, LVI. Évf. 2009. június 495-525. p.

Konyha R. (2010): A kompetencia fogalma és elemzési módszerei – kidolgozott kompetencia modellek. online, letöltve: 2014. június 29. http://hu.scribd.com/doc/99171638/A-kompetencia-fogalma-es-elemzesi-modszerei

Kovácsné Henye Lívia: Volksbank „Online generáció” versus pénzügyi kultúra

Kovács I. - Mihály N. - Mészáros A. - Madarász I. (2013): A pénzzel kapcsolatos attitűd és a különböző demográfiai változók kapcsolatának vizsgálata magyar egyetemi hallgatók mintáján. Közgazdasági Fórum 2013/1. február online, letöltve: 2013. december 11., http://epa.oszk.hu/00300/00315/00102/pdf/EPA00315_kozgazd_forum_2013_01_037-058.pdf

Kulcsár L. – Kovácsné Henye L. (2011): Pénzügyi kultúra: Kincs, ami nincs! Új ifjúsági szemle ifjúságelméleti folyóirat, 2011. (9. évf.), 4. sz., 35-44. p.

Luksander Alexandra - Béres Dániel - Huzdik Katalin - Németh Erzsébet (2014): A felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúráját befolyásoló tényezők vizsgálata. Pénzügyi Szemle, 59. évf., 2. sz., 237–258.

MNB (2008): Együttműködési megállapodás a pénzügyi kultúra fejlesztés területén. http://www.mnb.hu/letoltes/0415mnbpszafmegallpodas-penzugyi-kultura-fejleszte.pdf (Letöltés: 2012. április 12.)

MTI 2018.03.26. Okosan a pénzzel!

Nagy P. - Tóth Zs. (2012): Értelem és érzelem. A lakossági ügyfelek gazdasági magatartása és a bankokkal szembeni attitűdjei. Hitelintézeti Szemle, 2012.évi 11. Különszám 13-24. p., illetve online, http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1039/

Dr. habil Németh Erzsébet (2013) Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról kutatási jelentés. OECD (2016): OECD/INFE International Survey of Adult Financial Literacy Competencies. OECD.

Suganya, S. - Sakthivelrani, S. - Durai, K. (2013): Development and Validation of Financial Literacy Scale. International Journal of Research in Commerce and Management, Vol. 4, No. 1, 99-104.

Zsótér Boglárka - Nagy Péter (2012): Mindennapi érzelmeink és pénzügyeink. Pénzügyi Szemle, 57. évf., 3. sz., 310-321.

Zsótér Boglárka - Béres Dániel - Németh Erzsébet: A magyar fiatalok jellemzése pénzügyi attitűdjeik és magatartásuk mentén Vezetéstudomány XLVI. Évf. 2015. 6.szám

Zsótér Boglárka (2018): A fiatal felnőttek pénzügyi kultúrájának vizsgálata. Pénzügyi Szemle, 2018/1. sz. 39-52.

Barabásné dr. Kárpáti Dóra - Balázs Gyöngyi - Oroszné Ilcsik Bernadett (2024): Pénzügyi tudatosság, pénzügyi kultúra vizsgálata tanulók körében. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024/7.szám. 143-158.

Oroszné Ilcsik Bernadett - Barabásné dr. Kárpáti Dóra (2024): Fókuszban a pénzügyi tudatosság – kérdőíves felmérés tapasztalatai. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics. 2024/7.szám. 213-224.

Magyarország kormánya 2015-2019: Pénzügyi tudatosság fejlesztésének stratégiája

https://20152019.kormany.hu/download/5/39/21000/P%C3%A9nz%C3%BCgyi%20tudatoss%C3%A1g%20fejleszt%C3%A9s%C3%A9nek%20strat%C3%A9gi%C3%A1ja.pdf (2025. 02.18)

Kovács Ildikó Éva – Mészáros Aranka (2015): Százarcú pedagógia, Pénzügyi kultúra vizsgálata középiskolás tanulók körében. International Research Institute s.r.o. Komárno, 276-293.o ISBN 978-80-89691-17-3

Pintye Alexandra (2015): A fiatalok pénzügyi kultúrája (2025.03.08.)

https://docplayer.hu/19953912-A-fiatalok-penzugyi-kulturaja-szamit-e-a-gazdasagi-oktatas.html

Jakovác Katalin – Németh Erzsébet (2017): A Pénzügyi kultúra fejlesztésének nemzeti stratégiái: tapasztalatok és tanulságok. Magyar Közigazgatás, Szakmai fórum (2025.03.01.)

http://real.mtak.hu/77937/1/PPB_MK_2017_1_Jakovac_Nemeth_A_penzugyi_kultura_fejlesztesenek_u.pdf

Kiss Beatrix, Horváth Bálint (2021): Erősíteni kell a digitális pénzügyi tudatosságot (2025.03.01.)

https://www.aszhirportal.hu/hu/hirek/erositeni-kell-a-digitalis-penzugyi-tudatossagot

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-25

Номер

Розділ

Облік та фінанси