Активізація міжнародної співпраці закладів вищої освіти в умовах глобалізації та кризових викликів

Автор(и)

  • Олена Корогодова Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського" https://orcid.org/0000-0003-2338-365X
  • Юлія Пономаренко Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського" https://orcid.org/0000-0003-1690-1199
  • Надія Коновалова Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського" https://orcid.org/0000-0002-8637-8447

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-10-119-132

Ключові слова:

міжнародні проєкти в кризових умовах, міжнародне співробітництво ЗВО, транснаціоналізація, ресурсне забезпечення міжнародної діяльності, інновації, наукові дослідження

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз економічної сутності міжнародного співробітництва у сфері вищої освіти як стратегічного інструмента трансформації освітнього середовища відповідно до сучасних глобальних викликів. Встановлено, що міжнародне співробітництво закладів вищої освіти (ЗВО) виступає не лише чинником зміцнення економічних зв’язків між державами, а й каталізатором інтеграції у світовий освітній простір. Через призму процесів глобалізації проаналізовано трансформацію функцій ЗВО, що відбувається в умовах зростаючої взаємозалежності освітніх систем. Показано, що глобалізація сприяє активізації академічної мобільності, розвитку спільних освітніх програм та наукових проєктів, інтеграції у міжнародні рейтинги та глобальні освітні платформи. Це формує нову модель економічної взаємодії, у якій ЗВО стають повноправними учасниками трансформації світового ринку освітніх послуг. Особливу увагу приділено ідентифікації основних глобалізаційних чинників, що впливають на міжнародне співробітництво ЗВО, а також аналізу методичних підходів до його оцінювання. Обґрунтовано доцільність застосування циклічного підходу, який дозволяє не лише фіксувати поточний стан міжнародної активності, а й виявляти тенденції, оцінювати результативність прийнятих управлінських рішень та своєчасно адаптувати стратегії до змін у глобальному освітньому середовищі. Запропоновано системний і ресурсно-орієнтований підхід до оцінювання, що передбачає інтеграцію кількісних та якісних індикаторів, врахування ресурсного забезпечення міжнародної діяльності та орієнтацію на довгострокову стійкість партнерств. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення стратегій інтернаціоналізації українських ЗВО, посилення їх конкурентоспроможності та зміцнення позицій у світовому освітньому просторі.

Біографії авторів

Олена Корогодова, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

Кандидат економічних наук, доцент

Юлія Пономаренко, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

здобувач вищої освіти

Надія Коновалова, Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського"

Провідний фахівець департаменту міжнародного співробітництва

Посилання

1. de Wit, H. (2020). Internationalization of higher education: The need for a more ethical and qualitative approach. Journal of International Students, 10(1). DOI: https://doi.org/10.32674/jis.v10i1.1893

2. Caliskan, O., Oldac, Y. I. (2025). Internationalization of higher education: Science mapping the knowledge base (1929–2022). Journal of Studies in International Education, 29(4), 539–563. DOI: https://doi.org/10.1177/10283153241307969

3. Jiang, L. (2022). Research on the necessity, challenge and focus of internationalization of higher education. Open Journal of Social Sciences, 10, 180–190. DOI: https://doi.org/10.4236/jss.2022.102012

4. Dewey, J. (2021). International student mobility. EBSCO Research Starters. https://www.ebsco.com/research-starters/anthropology/international-student-mobility

5. Mills, D. (2022). Academic mobility in higher education. In UNESCO, WHEC2022 background document, theme 05 (38 p.). UNESCO. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000389878

6. Prabowo, H., Bandur, A. (2021). Digital transformation in higher education: Global trends and future research direction. Journal of Innovation in Business and Economics, 5(02). DOI: https://doi.org/10.22219/jibe.v5i02.21218

7. Shields, R., Lee, J. T. (2023). Academic mobility: Global trends and future prospects. In R. J. Tierney, F. Rizvi, K. Ercikan, & J. Beech (Eds.), International encyclopedia of education, vol. 1, 230–238. Elsevier. DOI: https://doi.org/10.1016/b978-0-12-818630-5.01072-1

8. Shysholin, A. P. (n.d.). Upravlinnia mizhnarodnym transferom znan u zakladakh vyshchoi osvity [Management of international knowledge transfer in higher education institutions] (Doctoral dissertation). Kyiv Polytechnic Institute. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/1759a28f-ca53-4ed9-9d9b-d8c5c23f3fee/content

9. Melnychenko, A., Pohrebniak, A., Kostiunik, O., Shchepina, T., Derevianko, D. (2025). Circular economy in the higher education system. Pacific Business Review International, 17(8). URL: https://www.proquest.com/scholarly-journals/circular-economy-higher-education-system/docview/3183025122/se-2

10. Obolenska, T., Tsyrkun, O. (2016). Kontseptualni pidkhody do mizhnarodnoho spivrobitnytstva mizh vyshchymy navchalnymy zakladamy. Internatsionalizatsiia vyshchoi osvity [Conceptual approaches to international cooperation between higher education institutions. Internationalization of higher education]. International Economic Policy, 2(25). URL: http://iepjournal.com/journals/25/2016_3_Obolenska_Tsyrkun.pdf

11. Oleshko, A., Rovnyagin, A. (2020). Modern tendencies in international educational emigration from Ukraine. Investytsiyi: praktyka ta dosvid, 3, 21. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6814.2020.3.21

12. Riabets, N., Tymkiv, I. (2019). Globalization of educational services market: Regional peculiarities and Ukraine’s integration challenges. Galic'kij ekonomičnij visnik, 61(6), 141–154. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2019.06.141

13. Liashenko, O. I. (2020). Innovatsiina stratehiia modernizatsii vyshchoi osvity Ukrainy [Innovative strategy for modernization of higher education in Ukraine]. Institute of Pedagogy of NAES of Ukraine.

14. Nychkalo, N. H. (2021). Profesiina osvita i pedahohika: vyklyky ta perspektyvy [Professional education and pedagogy: Challenges and prospects]. Profesijna Pedahohika, 21, 12–18.

15. Ivanenko, N. (2024). Two years of twinning: Challenges in Ukrainian higher education. Universities UK International. URL: https://www.universitiesuk.ac.uk/universities-uk-international/insights-and-publications/uuki-blog/two-years-twinning-challenges-ukrainian

16. Suchikova, Y., Danko, Y. (2025). Ukrainian universities in new realities: Strategies for preserving academic potential during the war. Problems and Perspectives in Management, 23(2-si), 1–6. DOI: https://doi.org/10.21511/ppm.23(2-si).2025.01

17. Dovgopolova, O. (2025). Ukrainian universities in a time of war: A historian’s reflections. Academe. American Association of University Professors. URL: https://www.aaup.org/academe/issues/winter-2025/ukrainian-universities-time-war

18. Bobro, N. (2025). Fraktalnyi pidkhid yak metod stratehichnoho rehuliuvannia osvitno-ekonomichnoi ekosystemy tsyfrovoho universytetu [Fractal approach as a method of strategic regulation of the educational-economic ecosystem of a digital university]. Acta Academiae Beregsasiensis. Economics, 9, 13–23. DOI: https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-9-13-23

19. European Association for Quality Assurance in Higher Education. (2015). Standards and guidelines for quality assurance in the European higher education area (ESG). URL: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf

20. Université de Bourgogne. (2022). Virtual mobility handbook. URL: https://ube.fr/wp-content/uploads/GUID_virtual_mobility_alliance_forthem_2022_02_09-1.pdf

21. 4EU+ Alliance. (n.d.). 4EU+ responses to the war in Ukraine. URL: https://4euplus.eu/4EU-325.html

22. European Commission. (n.d.). International cooperation with Ukraine in research and innovation. Research and Innovation. URL: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/strategy/strategy-research-and-innovation/europe-world/international-cooperation/association-horizon-europe/ukraine_en

23. Ponomarenko, Y. A. (2025). Aktyvizatsiia mizhnarodnoho spivrobitnytstva zakladiv vyshchoi osvity v umovakh hlobalizatsii [Enhancing international cooperation of higher education institutions in the context of globalization] (Bachelor’s thesis). Kyiv. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/75251

24. UNESCO. (2023). Global education monitoring report 2023: Technology in education – A tool on whose terms? UNESCO. URL: https://www.unesco.org

25. European University Association. (2022). Internationalisation of higher education: A European perspective. URL: https://www.eua.eu

26. OECD. (2023). Education at a glance 2023: OECD indicators. OECD Publishing. URL: https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en.html

27. Lean Enterprise Institute. (n.d.). Plan, do, check, act (PDCA) — A resource guide. URL: https://www.lean.org/lexicon-terms/pdca/

28. Voitko, S. V., Hlushchenko, Y. I., Korohodova, O. O., Moiseienko, T. Ye., Chernenko, N. O. (2023). Realizatsiia osvitnikh biznes-proektiv v Industrii 4.0 shliakhom vprovadzhennia novykh form navchannia [Implementation of educational business projects in Industry 4.0 through new forms of learning]. In V. V. Khrapkina & K. V. Pichyk (Eds.), Novi kompetentsii dlia Industrii 5.0 ta upravlinnia danymy dlia zakladiv vyshchoi osvity, 6–11. National University of Kyiv-Mohyla Academy.

29. Voitko, S. V., Hlushchenko, Y. I., Korohodova, O. O., Chernenko, N. O. (2024, October 18). Rol mizhnarodnykh proektiv u pidvyshchenni yakosti osvitnikh prohram [The role of international projects in improving the quality of educational programs]. Modernizatsiia vyshchoi osvity ta zabezpechennia yakosti osvitnoi diialnosti v umovakh yevropeiskoi intehratsii, 278–281. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13970808

30. Ponomarenko, Y. A., Korohodova, O. O. (2023). Spivrobitnytstvo zakladiv vyshchoi osvity z orhanizatsiiamy pryvatnoho sektoru v ramkakh yevrointehratsiinykh protsesiv v Ukraini [Cooperation of higher education institutions with private sector organizations in the framework of European integration processes in Ukraine]. In U. B. Berezhnytska, T. M. Yatsyshyn, & T. M. Panevnyk (Eds.), Adaptatsiia do hlobalnykh zmin ta vyklykiv, 295–298. Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas.

31. Ponomarenko, Y. A., Veremiichuk, H. M., Konovalova, N. S., Korohodova, O. O. (2025). Tsyfrovizatsiia yak spilnyi vektor mizhnarodnoho spivrobitnytstva zakladiv vyshchoi osvity aliansu ATHENA [Digitalization as a common vector of international cooperation of higher education institutions of the ATHENA alliance]. In Tsyfrova ekonomika, 938–942. Kyiv National Economic University. URL: https://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/51574

32. Bondar-Pidhurska, O., Glebova, A., Yudicheva, O., Konovalova, N. S. (2024). Driving forces of success for sustainable entrepreneurship: Ukraine’s experience. In New trends in contemporary economics, business and management. Proceedings of the 14th International Scientific Conference “Business and Management 2024”, 353–361. DOI: https://doi.org/10.3846/bm.2024.1278

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Номер

Розділ

Економіка та менеджмент