Особливості релокації бізнесу у воєнний час: досвід українських підприємців
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-5-214-229Ключові слова:
релокація бізнесу, повномасштабна війна, безпека, стратегія, командаАнотація
Анотація. Бойові дії та загроза окупації змушують бізнес переїжджати до більш безпечних регіонів. Це дослідження має на меті виявити детермінанти прийняття рішень, виклики і стратегії релокації та відновлення у новій локації, які пов’язані з операціями і командою. Для цього проаналізовано, оприлюднені на Інтернет-ресурсах напівструктуровані та наративні інтерв’ю з представниками підприємств, релокованих у більш безпечні регіони України, та місцевої влади. Фінальна вибірка – 80 підприємств. Дослідження показало, що основними критеріями вибору нової локації (після безпеки) є зручна логістика і наявність відповідного майданчика для розміщення виробництва. Найбільшими викликами під час переїзду визнано небезпеку для життя, організацію транспорту та демонтаж/завантаження обладнання.. З морально-психологічного погляду головна проблема полягала у переконанні працівників переїхати. Як наслідок, найбільшим викликом під час відновлення бізнесу у новій локації стало створення команди за відсутності місцевих працівників з відповідною кваліфікацією. Що стосується бізнес-стратегії у нових умовах, то основна тенденція така: великі компанії впроваджують інноваційні підходи до організації виробництва та управління, середні та малі підприємства змінюють асортимент або профіль діяльності, адаптуючись до потреб воєнного часу та/або приймаючого регіону. Дослідження виявило позитивний вплив релокації підприємств на економіку та інфраструктуру приймаючих громад. Більше того, є підстави стверджувати, що переміщення внаслідок війни значної кількості промислових підприємств у непромислові західні регіони України змінює економічну мапу України. Після війни український підприємець планує відновлювати рідний регіон, а відкрите у новій локації підприємство продовжить працювати як підрозділ. Ці висновки мають враховуватися урядом під час планування повоєнного відновлення. Крім того, у поточних умовах глобальної невизначеності щодо перебігу війни уряди та підприємства мають розробити плани дій на випадок екстрених ситуацій, які б містили опис політики підштовхування щодо своїх співробітників.
Посилання
Павленко В. Трьома фурами зі сходу до Вінниці. Історія підприємства «Контакт», яке успішно релокувалося з Донеччини. ШоТам. 2022. 4 вересня. https://shotam.info/troma-furamy-zi-skhodu-do-vinnytsi-istoriia-pidpryiemstva-kontakt-iake-uspishno-relokuvalosia-z-donechchyny/
Opendatabot. 840 enterprises in Ukraine have relocated to safer regions due to the war. Opendatabot. 2023. 23 жовтня. URL: https://opendatabot.ua/en/analytics/relocation-in-war
Ozmen-Ertekin, D., Ozbay, K., Holguin-Veras, J. Role of transportation accessibility in attracting new businesses to New Jersey. Journal of Urban Planning and Development. 2007. № 133(2). Р. 138-149. doi: https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9488(2007)133:2(138) DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9488(2007)133:2(138)
Kapitsinis. N. Firm relocation in times of economic crisis: evidence from Greek small and medium enterprises’ movement to Bulgaria, 2007–2014. European Planning Studies. 2017. № 25(4). Р. 703-725. doi: https://doi.org/10.1080/09654313.2017.1288703 DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2017.1288703
Pennings, E. & Sleuwaegen, L. (2000). International relocation: firm and industry determinants. Economics Letters, 67(2), 179-186. doi: https://doi.org/10.1016/S0165-1765(99)00269-4 DOI: https://doi.org/10.1016/S0165-1765(99)00269-4
Conroy, T., Deller, S., Tsvetkova, A. Regional business climate and interstate manufacturing relocation decisions. Regional science and urban economics. 2016. № 60(2). Р. 155-168. doi: https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2016.06.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2016.06.009
Мережко В., Іванченко Г. Основні етапи формування стратегії релокації підприємства в умовах воєнного стану. Економіка та суспільство. 2023. № 50. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-83 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-50-83
Власова В., Тарновська І., Недоля Д. Бізнес-стратегія підприємства в умовах турбулентного зовнішнього середовища. Економіка та суспільство. 2022. № 42. doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-85 DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-85
Алілуйко А. М., Єрьоменко В. О., Бабій С. В. застосування методу аналізу ієрархій для вибору місця релокації підприємства. Інноваційна економіка. 2022. № 2-3. doi: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2022.2-3.5 DOI: https://doi.org/10.37332/2309-1533.2022.2-3.5
Mind UA. «Фокстрот» втратив через війну 1 млрд грн і центральний склад: Як відроджується ритейлер [Video]. YouTube. 2022. 4 липня. URL: https://www.youtube.com/watch?v=5sTeVWQGmNU&t=7s
Когутич Т. Релокований бізнес: від гаджетів і броників – до кавунів і сирних снеків. Укрінформ. 2023. 15 травня. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3709448-relokovanij-biznes-vid-gadzetiv-i-bronikiv-do-kavuniv-i-sirnih-snekiv.html
Карпенко О. Як українські компанії релокуються на захід України в умовах війни. AIN.Business. 2022. 28 листопада. URL: https://ain.business/special/relocate-to-the-west-of-ukraine/
Бурега В. «Заповнили заявку – з Хотина передзвонили за пів години». Як на Буковину переїхала компанія з виробництва розеток. Суспільне. 2022. 18 серпня. URL: https://suspilne.media/272381-zapovnili-zaavku-z-hotina-peredzvonili-za-piv-godini-ak-na-bukovinu-pereihala-kompania-z-virobnictva-rozetok/
Кубай І. З 900 працівників я вивіз лише 7. Проблеми бізнесу, який переїхав з гарячих точок. Евакуація.City. 2022. 10 червня. URL: https://evacuation.city/articles/217444/problemi-relokovanih-pidpriyemstv
Чудновський В., Курдюков М. «Завод вивозили під обстрілами». Як підприємство з Харкова перезапустили у Вінниці. 20 хвилин – Новини Вінниці. 2022. 23 вересня. URL: https://vn.20minut.ua/Podii/zavod-vivozili-pid-obstrilami-yak-pidpriemstvo-z-harkova-perezapustili-11682048.html
USAID. Кожен на своєму місці має робити свою роботу добре – формула перемоги від бізнесу. USAID. 2023. 14 червня. URL: https://era-ukraine.org.ua/kozhen-na-svoiemu-mistsi-maie-robyty-svoiu-robotu-dobre-formula-peremohy-vid-biznesu/
Рихліцький В. До війни Collar експортувала товари для тварин у 78 країн. Як компанії вдалось вціліти в Чернігові та почати з нуля. Українська правда. 2022. 27 травня. URL: https://www.epravda.com.ua/publications/2022/05/27/687410/
Курцановська Г. Дмитро Косілкин тепер шиє амуніцію для захисників. Вивіз обладнання і відновив бізнес в Дніпрі. Свої.City. 2023. 31 травня. URL: https://svoi.city/articles/290258/dmitro-kosilkin-shie-amuniciyu-dlya-zahisnikiv
Волошаненко В., Журавська Л. На Кіровоградщині ремонтують мережі водогону «Дніпро-Кіровоград». Допомагає релоковане підприємство. Суспільне. 2023. 18 березня. URL: https://suspilne.media/kropyvnytskiy/417924-na-kirovogradsini-remontuut-merezi-vodogonu-dnipro-kirovograd-dopomagae-relokovane-pidpriemstvo/
Штука Н. Чумацький шлях. Війна забрала у бренду «Чумак» завод, експорт і майже 1 млрд грн виторгу в Україні. Як компанія перевинайшла себе завдяки конкурентам. Forbes Ukraine. 2023. 9 лютого. URL: https://forbes.ua/company/chumatskiy-shlyakh-110-spivrobitnikiv-z-1200-padinnya-na-70-chastki-rinku-ta-vitorgu-yak-vizhivae-virobnik-ketchupiv-ta-konservatsii-chumak-z-kakhovki-09022023-11622
Петрик О. Раніше вирощувала лікарські рослини, а тепер – різноманітні овочі. Високий замок. 2023. 12 січня. URL: https://wz.lviv.ua/life/481992-ranishe-vyroshchuvala-likarski-roslyny-a-teper-riznomanitnykh-ovochiv
Купрієнко М. Патріотизм харків’янина і переконлива мотивація міжнародних інвесторів. Бізнес повертається до Харкова. GX. 2023. 21 листопада. URL: https://gx.net.ua/ekonomika/region/patriotizm-harkivyanina-i-perekonliva-motivaciya-mizhnarodnih-investoriv-biznes-povertaetsya-do-harkova-video.html
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Larysa Yakymova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.