У фокусі фінансова грамотність: досвід анкетного опитування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-7-213-224

Ключові слова:

фінансова обізнаність, опитування здобувачів вищої освіти, анкетування

Анотація

Фінансова обізнаність – це комплексне питання, яке включає не лише лексичні знання чи простий досвід індивіда. Особа може заявити, що вона мислить фінансово свідомо, якщо вона має відповідні знання та використовує їх на практиці, або впевнено застосовує їх в повсякденному житті. Існує потреба в поєднанні таких складників і їх широкому застосуванні, що може призвести до позитивних результатів. У зв'язку з економічною кризою 2008 року фінансовій культурі приділялося все більше уваги. В останні роки в Угорщині стартувала програма підтримки розвитку фінансової культури, головним завданням якої є підвищення фінансової обізнаності серед молоді. Метою статті є комплексне дослідження трактування та концептуальної системи фінансової культури, а також фінансової обізнаності та фінансового ставлення студентів закладів вищої освіти Угорщини. Під час дослідження цільовою групою анкетного опитування були здобувачі вищої освіти першого курсу денної форми навчання Ніредьгазького Університету. Загалом питання опитувальника зосереджуються на географічному положенні місця проживання, освіті батьків, житлових умовах і доходах здобувачів вищої освіти, зокрема їхніх загальних фінансових знаннях. У процесі дослідження визначено, як різноманітні соціально-демографічні та освітні характеристики молоді, які навчаються у закладах вищої освіти, впливають на їхнє фінансове ставлення. Мета опитувальника -  визначення фінансової культури молодих угорців і дослідження основних факторів, що впливають на формування їх фінансового ставлення. Результати дослідження сприяють усвідомленню здобувачами вищої освіти важливості належної підтримки актуальності фінансової поведінки та фінансової обізнаності. Маючи всі ці знання, багатьох складних ситуацій можна уникнути та запобігти їх виникненню. На основі проведеного опитування можна зробити висновок, що фінансова культура та ставлення здобувачів вищої освіти першого курсу денної форми навчання Ніредьгазького Університету були частково досліджені на основі анкетного дослідження. Дослідження висвітлює недоліки фінансових знань молодих людей, а також напрямки для подальшого розвитку.

Біографії авторів

Бернадет Оросне Ілчік , Ніредьгазький університет

майстер навчання

Дора Барабашне Карпаті , Ніредьгазький університет

PhD

Посилання

Atkinson, Adele - Messy, Flore-Anne (2012): Measuring Financial Literacy. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en DOI: https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en

Atkinson A. Messy F.A. (2012): A pénzügyi kultúra mérése. Az OECD/Nemzetközi Pénzügyi Képzési Hálózata (INFE) kísérleti kutatásának eredményei. online, letöltve: 2013. július 18., http://www.mnb.hu/Root/Dokumentumtar/MNB/Sajtoszoba/Sajtoszobakozlemenyek/mnbhu-sajtokozlemeny-20120619-pk/Measuring_financial_literacy_HU.pdf

Balázsné Lendvai Marietta (2006): Pénzügyi kultúránk fejlesztéséhez felhasználható marketingeszköztár. TDK-dolgozat. Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem.

Balázsné Lendvai Marianna (2013): A bankmarketing szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében. PhD-értekezés, Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron, http://doktori.nyme.hu/406/1/disszertacio.pdf

Barabás Eszter (2017.) Az erdélyi magyar felsőoktatásban tanuló 18- 25 éves fiatalok pénzügyi magatartása és attitűdje , XX. reál- és humántudományi Erdélyi Tudományos Diákköri Konferencia (ETDK)

Bárczi Judit - Zéman Zoltán (2015): A pénzügyi kultúra és annak anomáliái. Polgári Szemle, 11. évf., 1-3. sz., 101-108.

Béres Dániel – Huzdik Katalin (2012): A pénzügyi kultúra megjelenése makrogazdasági szinten. Pénzügyi Szemle, 57. évf., 3. sz., 322-336.

Chinen K.– Endo H. (2012): Effects of Attitude and Background on Students' Personal Financial Ability: A United States Survey. International Journal Of Management, pp. 778-791, Business Source Complete, EBSCOhost, viewed 10, online, letöltve: 2024. augusztus 05., http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=bth&AN=76444447&site=ehost-live

Csiszárik-Kocsir Ágnes (2016): Etikus pénzügyek, avagy a pénzügyek etikája. Vélemények egy kutatás eredményei alapján. Polgári Szemle, 12. évf., 4-6. sz., 32-44.

Csiszárik-Kocsir Ágnes - Garai-Fodor Mónika: Miért fontos a pénzügyi ismeretek oktatása a Z generáció véleménye alapján? Polgári Szemle, 14. évf., 1-3. sz., 2018, 107-119.,) DOI: https://doi.org/10.24307/psz.2018.0809

Fünfgeld B. - Wang L. (2009): Attitudes and behaviour in everyday finance: evidence from Switzerland. International Journal of Bank Marketing, 27. pp, 108-128. DOI: https://doi.org/10.1108/02652320910935607

Grifoni, Andrea - Messy, Flore-Anne (2012): Current Status of National Strategies for Financial Education. OECD INFE Comparative Analysis and Relevant Practices. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 16.

Hornyák Andrea (2013)Pénz, pénz, pénz, avagy a fiatalok pénzügyi kultúrája 2013.KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT • 2013. 11. ÉVFOLYAM 1-4. SZÁM

Hornyák Andrea phd Értekezés (2015) Attitűdök és kompetenciák a középiskolás diákok, mint potenciális banki ügyfelek körében

Horváth Ilona: A nemzetközi és hazai pénzügyi, gazdasági oktatás eredményei a kutatások tükrében: Új Pedagógiai Szemle 2017/7-8.

Horváth Ilona (2017): A nemzetközi és hazai pénzügyi, gazdasági oktatás eredményei a kutatások tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 67, 7-8, 18-46.)

Hudzik Katalin-Béres Dániel-Németh Erzsébet Pénzügyi kultúra versus kockázatvállalás empirikus vizsgálata a felsőoktatásban tanulóknál Pénzügyi Szemle 2014/4. szám 476-487.

Johnson, Elizabeth – Sherraden, Margaret, S. (2007): From Financial Literacy to Financial Capability Among Youth. The Journal of Sociology and Social Welfare, Vol. 34, No. 3, 119-145. DOI: https://doi.org/10.15453/0191-5096.3276

Kahneman D. (2013): Gyors és lassú gondolkodás. Budapest: HVG Kiadó Zrt. 603.p.

Kelemen Gy. (2004): A tanári kompetencia rendszer az angolszász irodalom alapján. online, letöltve: 2014. július 05. http://hu.scribd.com/doc/6791372/Tanulmány-Kelemen-Gyula

Klapper, Leora F. - Lusardi, Annamaria - Panos, Georgios A. (2012): Financial Literacy and the Financial Crisis. NBER Working Paper, No. 17930, The World Bank, Washington. DOI: https://doi.org/10.3386/w17930

Koh, Noi Keng - Lee, Chwee Beng (2010): “Because My Parents Say So”- Children’s Monetary Decision Making. Procedia, Social and Behavioral Sciences, Vol. 9, 48-52, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.114 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.114

Koltay G. - Vince J. (2009): Fogyasztói döntések a viselkedési gazdaságtan szemszögéből Közgazdasági Szemle, LVI. Évf. 2009. június 495-525. p.

Konyha R. (2010): A kompetencia fogalma és elemzési módszerei – kidolgozott kompetencia modellek. online, letöltve: 2014. június 29. http://hu.scribd.com/doc/99171638/A-kompetencia-fogalma-es-elemzesi-modszerei

Kovácsné Henye Lívia Volksbank„Online generáció”versus pénzügyi kultúra )

Kovács I. - Mihály N. - Mészáros A. - Madarász I. (2013): A pénzzel kapcsolatos attitűd és a különböző demográfiai változók kapcsolatának vizsgálata magyar egyetemi hallgatók mintáján. Közgazdasági Fórum 2013/1. február online, letöltve: 2013. december 11., http://epa.oszk.hu/00300/00315/00102/pdf/EPA00315_kozgazd_forum_2013_01_037-058.pdf

Kulcsár L. – Kovácsné Henye L. (2011): Pénzügyi kultúra: Kincs, ami nincs! Új ifjúsági szemle ifjúságelméleti folyóirat, 2011. (9. évf.), 4. sz., 35-44. p.

Luksander Alexandra - Béres Dániel - Huzdik Katalin - Németh Erzsébet (2014): A felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúráját befolyásoló tényezők vizsgálata. Pénzügyi Szemle, 59. évf., 2. sz., 237–258.

MNB (2008): Együttműködési megállapodás a pénzügyi kultúra fejlesztés területén. http://www.mnb.hu/letoltes/0415mnbpszafmegallpodas-penzugyi-kultura-fejleszte.pdf (Letöltés: 2012. április 12.)

MTI 2018.03.26. Okosan a pénzzel!

Nagy P. - Tóth Zs. (2012): Értelem és érzelem. A lakossági ügyfelek gazdasági magatartása és a bankokkal szembeni attitűdjei. Hitelintézeti Szemle, 2012.évi 11. Különszám 13-24. p., illetve online, http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1039/

Dr. habil Németh Erzsébet (2013) Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról kutatási jelentés. OECD (2016): OECD/INFE International Survey of Adult Financial Literacy Competencies. OECD.

Suganya, S. - Sakthivelrani, S. - Durai, K. (2013): Development and Validation of Financial Literacy Scale. International Journal of Research in Commerce and Management, Vol. 4, No. 1, 99-104.

Zsótér Boglárka - Nagy Péter (2012): Mindennapi érzelmeink és pénzügyeink. Pénzügyi Szemle, 57. évf., 3. sz., 310-321.

Zsótér Boglárka - Béres Dániel - Németh Erzsébet A magyar fiatalok jellemzése pénzügyi attitűdjeik és magatartásuk mentén Vezetéstudomány XLVI. Évf.2015. 6.szám

Zsótér Boglárka (2018): A fiatal felnőttek pénzügyi kultúrájának vizsgálata. Pénzügyi Szemle, 2018/1. sz. 39-52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-08

Номер

Розділ

Облік та фінанси