Кореляційно-регресійний аналіз рівня освіти та економічного розвитку в областях України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-10-59-69

Ключові слова:

економіка, що базується на знаннях, економічний розвиток, егіональна економіка, кореляційний аналіз

Анотація

Метою дослідження є вивчення взаємозв’язку між часткою зайнятих осіб, які здобули вищу освіту принаймні на рівні бакалавра, та обсягом валового внутрішнього продукту на одну особу в розрізі регіонів України у період 2021–2023 років. Вихідна гіпотеза ґрунтується на припущенні, що вищий рівень освітньої кваліфікації населення позитивно впливає на економічні показники регіонів, що, у свою чергу, відображається у зростанні ВВП на душу населення. У дослідженні було застосовано методи кореляційно-регресійного аналізу статистичних даних, які виявили помірно сильний позитивний зв’язок між досліджуваними змінними. Отримані результати засвідчили, що зростання частки працевлаштованих із вищою освітою зазвичай асоціюється з підвищенням економічної продуктивності, особливо в урбанізованих та економічно розвинених регіонах (Дніпропетровська, Харківська, Львівська та Одеська області). У дослідженні підкреслюється, що міжрегіональні відмінності залишаються суттєвими, а внесок випускників закладів вищої освіти у розвиток місцевих економік є різноспрямованим. В умовах серйозних економічних викликів, з якими сьогодні стикається Україна, поліпшення якості людського капіталу розглядається як один із ключових інструментів досягнення сталого розвитку. У роботі акцентується увага на важливості регулярного збору достовірних статистичних даних, що дозволило б у майбутньому здійснювати більш точний аналіз довгострокових тенденцій. Особливу увагу заслуговує оцінка впливу війни, яка розпочалася в 2022 році, на систему вищої освіти та її роль у формуванні економічного потенціалу регіонів. Такі дослідження мають важливе значення для обґрунтування освітньої та регіональної політики, спрямованої на забезпечення збалансованого соціально-економічного розвитку. З огляду на виклики воєнного часу, особливої актуальності набуває вивчення ролі вищої освіти як чинника регіонального відновлення, адаптації економіки до нових умов та забезпечення довготривалої конкурентоспроможності. Застосування виявлених закономірностей у практиці соціально-економічного планування дозволить більш обґрунтовано формувати стратегії регіонального розвитку, спрямовані на ефективне використання людського капіталу в умовах посткризового відновлення.

Біографії авторів

Вероніка Ганусич, Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ

Кандидат економічних наук, доцент

Петер Солнокі, Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ

магістрант

Посилання

1. Goulas, S. (2024, June 27). Twelve facts about the economics of education. Brookings. URL: https://www.brookings.edu/articles/twelve-facts-about-the-economics-of-education/

2. Wen, Y. (2023). Exploring the GDP-Education Relationship: A Comparative Study of Developing and Developed nations. Advances in Economics Management and Political Sciences, 61(1), 182–191. DOI: https://doi.org/10.54254/2754-1169/61/20231254

3. Wang, H. (2023). Relationship between higher education level and GDP per capita of different American States. Financial Engineering and Risk Management, 6(11). DOI: https://doi.org/10.23977/ferm.2023.061109

4. Banasz, Z., Csanyi, V. V. (2018). Does the post-socialist past determine the relationship between GDP per capita and education? Evidence from Europe. Acta Oeconomica, 68(4), 573–589. DOI: https://doi.org/10.1556/032.2018.68.4.5

5. Bhattarai, S. (2024). Impact of Government Expenditure on Education and GDP. Journal of Gurubaba, 6(2), 83–90. DOI: https://doi.org/10.3126/jg.v6i2.82443

6. Radcliffe, B. (2024, July 1). How education and training affect the economy. Investopedia. URL: https://www.investopedia.com/articles/economics/09/education-training-advantages.asp

7. Brooks, R. (2023, October 31). What is the relationship between education and the economy? - North Wales Management School - Wrexham University. North Wales Management School - Wrexham University. URL: https://online.wrexham.ac.uk/what-is-the-relationship-between-education-and-the-economy/

8. Ekonomiko-matematychni metody ta modeli v ekonomichnomu analizi (n.d.) [Economic-mathematical methods and models in economic analysis]. StudFiles. URL: https://studfile.net/preview/5648095/page:10/ [in Ukrainian]

9. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Statystychna informatsiia [State Statistics Service of Ukraine. Statistical information]. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian]

10. Nastenko Ye. A. (2017). Metodychni vkazivky do vykonannia kompiuternykh praktykumiv z navchalnoi dystsypliny "Intelektualnyi analiz danykh". Chastyna 1. "Koreliatsiinyi ta rehresiinyi analiz medychnykh danykh" dlia studentiv napriamu pidhotovky 6.050101 – "Kompiuterni nauky". [Methodological guidelines for completing computer practicals on the subject "Intelligent data analysis". Part 1. "Correlation and regression analysis of medical data" for students in the field of study 6.050101 – "Computer Sciences"]. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/19005?locale=uk [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Номер

Розділ

Економіка та менеджмент