Кореляційно-регресійний аналіз рівня освіти та економічного розвитку в областях України
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-10-59-69Ключові слова:
економіка, що базується на знаннях, економічний розвиток, егіональна економіка, кореляційний аналізАнотація
Метою дослідження є вивчення взаємозв’язку між часткою зайнятих осіб, які здобули вищу освіту принаймні на рівні бакалавра, та обсягом валового внутрішнього продукту на одну особу в розрізі регіонів України у період 2021–2023 років. Вихідна гіпотеза ґрунтується на припущенні, що вищий рівень освітньої кваліфікації населення позитивно впливає на економічні показники регіонів, що, у свою чергу, відображається у зростанні ВВП на душу населення. У дослідженні було застосовано методи кореляційно-регресійного аналізу статистичних даних, які виявили помірно сильний позитивний зв’язок між досліджуваними змінними. Отримані результати засвідчили, що зростання частки працевлаштованих із вищою освітою зазвичай асоціюється з підвищенням економічної продуктивності, особливо в урбанізованих та економічно розвинених регіонах (Дніпропетровська, Харківська, Львівська та Одеська області). У дослідженні підкреслюється, що міжрегіональні відмінності залишаються суттєвими, а внесок випускників закладів вищої освіти у розвиток місцевих економік є різноспрямованим. В умовах серйозних економічних викликів, з якими сьогодні стикається Україна, поліпшення якості людського капіталу розглядається як один із ключових інструментів досягнення сталого розвитку. У роботі акцентується увага на важливості регулярного збору достовірних статистичних даних, що дозволило б у майбутньому здійснювати більш точний аналіз довгострокових тенденцій. Особливу увагу заслуговує оцінка впливу війни, яка розпочалася в 2022 році, на систему вищої освіти та її роль у формуванні економічного потенціалу регіонів. Такі дослідження мають важливе значення для обґрунтування освітньої та регіональної політики, спрямованої на забезпечення збалансованого соціально-економічного розвитку. З огляду на виклики воєнного часу, особливої актуальності набуває вивчення ролі вищої освіти як чинника регіонального відновлення, адаптації економіки до нових умов та забезпечення довготривалої конкурентоспроможності. Застосування виявлених закономірностей у практиці соціально-економічного планування дозволить більш обґрунтовано формувати стратегії регіонального розвитку, спрямовані на ефективне використання людського капіталу в умовах посткризового відновлення.
Посилання
1. Goulas, S. (2024, June 27). Twelve facts about the economics of education. Brookings. URL: https://www.brookings.edu/articles/twelve-facts-about-the-economics-of-education/
2. Wen, Y. (2023). Exploring the GDP-Education Relationship: A Comparative Study of Developing and Developed nations. Advances in Economics Management and Political Sciences, 61(1), 182–191. DOI: https://doi.org/10.54254/2754-1169/61/20231254
3. Wang, H. (2023). Relationship between higher education level and GDP per capita of different American States. Financial Engineering and Risk Management, 6(11). DOI: https://doi.org/10.23977/ferm.2023.061109
4. Banasz, Z., Csanyi, V. V. (2018). Does the post-socialist past determine the relationship between GDP per capita and education? Evidence from Europe. Acta Oeconomica, 68(4), 573–589. DOI: https://doi.org/10.1556/032.2018.68.4.5
5. Bhattarai, S. (2024). Impact of Government Expenditure on Education and GDP. Journal of Gurubaba, 6(2), 83–90. DOI: https://doi.org/10.3126/jg.v6i2.82443
6. Radcliffe, B. (2024, July 1). How education and training affect the economy. Investopedia. URL: https://www.investopedia.com/articles/economics/09/education-training-advantages.asp
7. Brooks, R. (2023, October 31). What is the relationship between education and the economy? - North Wales Management School - Wrexham University. North Wales Management School - Wrexham University. URL: https://online.wrexham.ac.uk/what-is-the-relationship-between-education-and-the-economy/
8. Ekonomiko-matematychni metody ta modeli v ekonomichnomu analizi (n.d.) [Economic-mathematical methods and models in economic analysis]. StudFiles. URL: https://studfile.net/preview/5648095/page:10/ [in Ukrainian]
9. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Statystychna informatsiia [State Statistics Service of Ukraine. Statistical information]. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian]
10. Nastenko Ye. A. (2017). Metodychni vkazivky do vykonannia kompiuternykh praktykumiv z navchalnoi dystsypliny "Intelektualnyi analiz danykh". Chastyna 1. "Koreliatsiinyi ta rehresiinyi analiz medychnykh danykh" dlia studentiv napriamu pidhotovky 6.050101 – "Kompiuterni nauky". [Methodological guidelines for completing computer practicals on the subject "Intelligent data analysis". Part 1. "Correlation and regression analysis of medical data" for students in the field of study 6.050101 – "Computer Sciences"]. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/19005?locale=uk [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Veronika Hanusych, Peter Solnoki

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.