Доступність ОСЦПВ в Україні в контексті адаптації до стандартів ЄС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-10-300-313

Ключові слова:

страховий ринок, страхові послуги, ОСЦПВ, франшиза, автомобільне страхування, євроінтеграція

Анотація

Стаття присвячена аналізу доступності обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів (ОСЦПВ) в Україні в контексті адаптації регуляторних вимог до стандартів Європейського Союзу, що є актуальним завданням у процесі євроінтеграційних реформ. ОСЦПВ відіграє ключову роль у забезпеченні соціального захисту та безпеки на дорогах, базуючись на принципах страхування, зокрема доступності, які передбачають економічно обґрунтовану вартість полісів для всіх власників транспортних засобів. Проте останні зміни в регуляторному законодавстві, спрямовані на гармонізацію з європейськими нормами, призвели до значного підвищення цін на страхові послуги, викликавши суспільний резонанс та дискусії щодо їх доцільності. Це зростання вартості потенційно обмежує доступність страхування для значної частини населення, що суперечить соціальним цілям та балансу між якістю й доступністю, закріпленим у європейських стандартах. Дослідження наголошує на недостатній увазі до впливу регуляторних змін на доступність ОСЦПВ, що ускладнює оцінку їхнього впливу на економічну поведінку власників транспортних засобів та ефективність страхової системи. Аналіз базується на огляді наукових праць українських та європейських дослідників, які висвітлюють принципи та особливості страхування відповідальності власників наземних транспортних засобів. Особливу увагу приділено ролі франшизи як інструменту зниження вартості полісів, яка в багатьох країнах ЄС залишається ефективним механізмом диференціації страхових продуктів. Динаміка ринку ОСЦПВ в Україні демонструє складні тенденції, зокрема рефлексію через воєнні дії та зростання цін, що вплинуло на обсяги премій і кількість укладених договорів. Для подолання зазначених проблем у статті запропоновано нові підходи до оцінки доступності страхових послуг, зокрема через розробку показників страхового тиску на середньомісячну та мінімальну заробітну плату, а також індексу доступності страхування з урахуванням середнього віку автомобілів. Ці показники дозволяють виявити фінансове навантаження на населення та врахувати соціально-економічні фактори, такі як старіння автопарку. Аналіз підкреслює, що реформи, хоча й спрямовані на підвищення лімітів відшкодування, можуть деформувати соціальну природу страхування, відсуваючи на другий план потреби страхувальників. Висновки дослідження акцентують на необхідності вдосконалення політики ціноутворення в напрямі зменшення вартості страхових послуг з урахуванням інтенсивності страхового навантаження. Перспективи подальших досліджень повинні фокусуватись на практичному застосуванні запропонованих показників на базі ринків автострахування України та ЄС.

Біографії авторів

Юлія Вергелюк, Державний податковий університет

Кандидат економічних наук, доцент

Михайло Ганцяк, Державний науково-дослідний інститут інформатизації та моделювання економіки

PhD, доцент

Антоніна Болдова, Державний податковий університет

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

1. Vilenchuk, O. (2017). Pryntsypy strakhuvannia yak metodolohichne pidgruntia dlia funktsionuvannia ta rozvytku strakhovykh vidnosyn v ahrarnii sferi [Principles of insurance as a methodological basis for the functioning and development of insurance relations in the agricultural sector]. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu – The Herald of Ternopil National Economic University, 4, 38–49. URL: http://ir.polissiauniver.edu.ua/bitstream/123456789/11673/1/VTNEU_2017_4_%2038-49.pdf [in Ukrainian].

2. Prokopchuk, О. (2020). Strakhovi pryntsypy yak metodolohichna baza formuvannia strakhovykh vidnosyn v ahrarnomu sektori ekonomiky [Insurance principles as a methodological basis for the formation of insurance relations in the agrarian sector of the economy]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho natsionalnoho universytetu sadivnytstva. Ekonomichni nauky – Collection of Scientific Works of Uman National University of Horticulture. Economic Sciences, 97, 22-35. DOI: https://doi.org/10.31395/2415-8240-2020-97-2-22-35 [in Ukrainian].

3. Verheliuk, Y. Y. (2018). Teoretychni zasady funktsionuvannia rynku avtomobilnoho strakhuvannia v Ukraini [Theoretical principles of automotive insurance market functioning in Ukraine]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal Internauka. Seriia: Ekonomichni nauky – International Scientific Journal Internauka. Series: Economic Sciences, 10. DOI: https://doi.org/10.25313/2520-2294-2018-10-4234 [in Ukrainian]

4. About compulsory civil liability insurance for owners of land vehicles. Law of Ukraine No 2720-IX (2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3720-20#Text [in Ukrainian].

5. European Parliament and Council (2009). Directive 2009/103/EC on insurance against civil liability in respect of the use of motor vehicles, and the enforcement of the obligation to insure against such liability. EUR-Lex. URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2009/103/oj/eng

6. Indicators of insurers’ activity. (2025). National Bank of Ukraine. URL: https://bank.gov.ua/ua/statistic/supervision-statist [in Ukrainian].

7. Statistics. (2025). MTIBU. URL: https://mtsbu.ua/about/statistics [in Ukrainian].

8. Krushynska, A. V., Samaricheva, T. A. (2023). Nadiinist strakhuvykiv v umovakh vprovadzhennia yevropeiskykh standartiv upravlinnia finansovymy ryzykamy v Ukraini [Reliability of insurers under implementation of European standards of financial risk management in Ukraine]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific Innovations and Advanced Technologies, 6(20), 335-344. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-6(20)-335-344 [in Ukrainian].

9. Goliadze, N. (2019). International Practice Related to Compulsory MTPL Insurance. Caucasus Journal of Social Sciences, 12(1).

10. Global Financial Development Report 2019 / 2020: Bank Regulation and Supervision a Decade after the Global Financial Crisis. (2020). World Bank Group. URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/513831574784180010/pdf/Global-Financial-Development-Report-2019-2020-Bank-Regulation-and-Supervision-a-Decade-after-the-Global-Financial-Crisis.pdf

11. Kawinski, M., Szumlicz, T. (2023). Insurance Under- and Over-performance: The Case of Comprehensive Car Insurance in Poland. Contemporary Economics, 17(4), 443–455. DOI: https://www.doi.org/10.5709/ce.1897-9254.521

12. Change in the average age of passenger cars in Ukraine: December 2023 vs December 2024. (2024). Institute of Car Market Research. URL: https://eauto.org.ua/news/705-zmina-serednogo-viku-legkovih-avtomobiliv-v-ukrajini-gruden-2023-vs-gruden-2024 [in Ukrainian].

13. Hantsiak M. (2022). Borhova bezpeka Ukrainy v umovakh voiennoho stanu [Debt security of Ukraine in conditions of martial law]. Finansy, ekonomika, pravo vs viina – Finance, Economics, Law vs War: International Congress. Irpin: State Tax University. URL: https://www.researchgate.net/profile/Mykhailo-Hantsiak/publication/365186035_Miznarodnij_kongres_Finansi_ekonomika_pravo_vs_vijna/links/6369433c431b1f53007a8a9f/Miznarodnij-kongres-Finansi-ekonomika-pravo-vs-vijna.pdf#page=403 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Номер

Розділ

Облік та фінанси