Визначення особистого хисту до підприємництва у здобувачів вищої освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2023-4-666-681

Ключові слова:

підприємницький хист, анкетне опитування, здобувачі освіти Інституту економіки, підприємства

Анотація

Сьогодні існує великий інтерес до світу бізнесу, і багато тренінгів та ініціатив, щоб познайомити молодь із таємницями підприємництва. Започаткування та ведення бізнесу вимагає різних компетенцій та більш високого рівня ризику, оскільки це невідома сфера для підприємця-початківця без досвіду. На додаток до відповідних економічних і фінансових знань, потрібно оцінити здатність виконувати нові види діяльності, уміння впоратися з різними завданнями та визначення можливих перешкод. Дослідження готовності здобувачів вищої освіти ЗВО займатися бізнесом є важливою темою сьогодення, оскільки підприємницький хист і розвиток підприємницьких навичок стають все більш важливими в сучасній економіці. Нові підприємства та підприємці сприяють економічному зростанню, створенню робочих місць та інноваціям. Крім того, розвиток підприємницького ставлення та компетенцій у здобувачів вищої освіти може бути ключовим для успішної позиції на ринку праці в перспективі. Дослідження, проведене серед здобувачів вищої освіти, актуальне з точки зору аналізу їхніх думок для кращого розуміння підприємницьких позицій майбутніх поколінь, що, у свою чергу, визначає економічне зростання та створення нових робочих місць. Нашою метою було оцінити відсоток підприємницької молоді серед здобувачів вищої освіти денної форми навчання Інституту економіки Ніредьгазського університету, зокрема, якими бізнес-навичками вони володіють і з якими стримуючими факторами стикаються сьогодні. Дослідження здійснювалося за допомогою методу онлайн-анкетування, оскільки була доступна відносно велика базова сукупність. Загалом до емпіричного дослідження долучилося 76,4% базової сукупності  із 178 осіб, тобто 136 здобувачів вищої освіти, тому дослідження не можна назвати репрезентативним. Найбільш мотивуючими факторами для започаткування бізнесу здобувачі вищої освіти назвали: високий дохід, гнучкий графік роботи та самореалізацію. З іншого боку, найбільш стримуючими факторами респонденти вважають: розвиток економічної ситуації та брак власного капіталу. На нашу думку, підвищити бажання здобувачів вищої освіти займатися бізнесом можна кількома способами. З нормалізацією економічної ситуації, зниженням інфляції та підвищенням цін на сировину найбільші перешкоджаючі фактори здобувачів вищої освіти мали б менший вплив на їхню готовність вести бізнес. Університетське середовище та атмосфера також можуть значно допомогти у розвитку підприємництва, наприклад за допомогою практико-орієнтованих курсів, олімпіад та інших тренінгів.

Біографії авторів

Дора Барабашне Карпаті, Ніредьгазький університет

PhD, доцент

Бернадет Оросне Ілчік, Ніредьгазький університет

вчитель-методист

Посилання

Ajzen, I. (1991): The Theory of Planned Behavior Organizational. Behavior and Human Decision Processes, vol. 50, p. 179–211. https://www.researchgate.net/publication/272790646_The_Theory_of_Planned_Behavior (Letöltve: 2023.03.29.) DOI: https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Benke M. (2020): Tanuláselméletek és összehasonlításaik, Közép-Európai Közlemények, 8. évfolyam, 50. szám, 181-215.o. http://acta.bibl.u-szeged.hu/71795/1/kek_050_181-215.pdf (Letöltve: 2023.04.11.)

Global Report (2023): Global Entrepreneurship Monitor, 2022/2023 https://www.gemconsortium.org/reports/latest-global-report (Letöltve: 2023.03.15.)

Hofmeister-Tóth Á. – Kopfer-Rácz K. – Zoltayné Paprika Z. – A magyar vállalkozók személyiségjegyei és azok kapcsolata a vezetői stílussal és a piacorientációval, Vezetéstudomány, 47. évfolyam, 7. szám, 41-53.o. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2395/1/VT_2016n7p41.pdf (Letöltve: 2023.04.11.) DOI: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2016.07.04

S. Gubik A. – Farkas Sz. (2013): Vállalkozási attitűdök kutatása egyetemi-főiskolai hallgatók körében, Vezetéstudomány, 44. évfolyam, 7.-8. szám, 5.-17. o. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2128/1/vt2013n7-8p5.pdf (Letöltve: 2023.03.29.)

S. Gubik A. – Farkas Sz. (2022): Global University Entrepreneurial Spirit Student’s Survey 2021, National Report

S. Gubik A. – Farkas Sz. – Kása R. (2018): A tervezett magatartás elméletének alkalmazása a vállalkozói hajlandóság alakulásának magyarázatára, Közgazdasági Szemle, 65. évfolyam, 1. szám, 74 – 101 oldal http://www.kszemle.hu/tartalom/cikk.php?id=1747 (Letöltve: 2023.03.15.) DOI: https://doi.org/10.18414/KSZ.2018.1.74

Sugár A. (2004): Az ársapka-szabályozás és az indexálás, Statisztikai Szemle, 82. évfolyam, 6-7. szám, 583 – 594.o. https://www.ksh.hu/statszemle_archive/2004/2004_06-07/2004_06-07_583.pdf (Letöltve: 2023.03.24.)

Szerb L. – Lukovszki L. (2013): Magyar egyetemi hallgatók vállalkozási attitűdjei és az attitűdöket befolyásoló tényezők elemzése a GUESSS-felmérés adatai alapján, Vezetéstudomány, 44. évfolyam, 7.-8. szám, 30.-40.o. http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2129/1/vt2013n7-8p30.pdf (Letöltve: 2023.04.11.) DOI: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.07.03

Tessényi J. – Kun Zs. (2022): Vállalkozási hajlandóság egyetemisták körében, Statisztikai Szemle, 100. évfolyam, 11. szám, 1010 – 1024. Oldal https://www.ksh.hu/statszemle_archive/all/2022/2022_11/2022_11_1010.pdf (Letöltve: 2023.03.15.) DOI: https://doi.org/10.20311/stat2022.11.hu1010

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-22

Номер

Розділ

Менеджмент та інноваційний розвиток