Механізми регулювання фінансового ринку в Європейському Союзі
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-9-100-112Ключові слова:
макропруденційне регулювання, мікропруденційне регулювання, державне фінансове регулювання, фінансовий ринок, системний ризик, вимоги ESG, технологічні інноваціїАнотація
У статті здійснено всебічний аналіз механізмів державного регулювання фінансових ринків Європейського Союзу з акцентом на роль та взаємодію макро- та мікропруденційного регулювання. У центрі дослідження – забезпечення стабільності фінансової системи та запобігання системним ризикам, значення яких особливо зросло після глобальної фінансової кризи 2008 року, пандемії COVID–19 та новітніх геополітичних загроз. Розглянуто чотири класичні моделі регулювання: інституційну (секторальну), функціональну, інтегровану та Twin Peaks. Їх застосування у країнах ЄС різниться, а кожна модель має свої переваги й недоліки. Секторальна модель забезпечує чіткий розподіл повноважень між регуляторами, але підвищує ризик виникнення конфлікту інтересів. Натомість інтегрована модель дозволяє уніфікований підхід, хоча через складність може бути менш гнучкою. Особливу увагу приділено регулюванню небанківського фінансового сектору – страхових компаній, пенсійних фондів та інших фінансових установ. Регулювання цифрових фінансових послуг, зокрема криптоактивів та DeFi-платформ, перебуває на стадії формування, однак прийняття регламенту MiCA є суттєвим кроком до посилення прозорості та захисту інвесторів. Також підкреслено необхідність інтеграції факторів сталого розвитку (ESG), оскільки кліматичні ризики можуть опосередковано загрожувати фінансовій стабільності.
Макропруденційна політика спрямована на збереження стійкості всієї фінансової системи та зниження системних ризиків, тоді як мікропруденційна забезпечує фінансову надійність окремих установ. Баланс між ними надзвичайно важливий: надмірна жорсткість мікропруденційного контролю обмежує кредитування, тоді як недостатнє макропруденційне наглядання загрожує системними кризами. У роботі проаналізовано діяльність ESRB та SSM, а також функціонування Банківського союзу й Єдиного зводу правил (Single Rulebook). Ці інститути покликані підвищувати прозорість фінансового сектору, зміцнювати довіру до ринку та знижувати системні ризики. Окремо розглянуто можливості застосування новітніх технологій (regtech, suptech), що підвищують ефективність наглядової діяльності. У висновках зазначено, що майбутній розвиток регуляторних систем залежатиме від повної інтеграції цифрових фінансових інновацій, врахування ризиків сталого розвитку та тіснішої координації макро- й мікропруденційного регулювання.
Посилання
Croce R. D., Stewart F., Yermo J. (2011). Promoting Longer-Term Investment by Institutional Investors: Selected Issues and Policies. OECD Journal: Financial Market Trends. Vol. 2011, No 1. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2011/09/oecd-journal-financial-market-trends-volume-2011-issue-1_g1g11699/fmt-v2011-1-en.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025).
Čihák, Martin and Podpiera, Richard (2006). Is One Watchdog Better than Three? International Experience with Integrated Financial-Sector Supervision (in English), Czech Journal of Economics and Finance (Finance a uver), Charles University Prague, Faculty of Social Sciences, vol. 56(3-4), pages 102-126, March. URL: https://ideas.repec.org/a/fau/fauart/v56y2006i3-4p102-126.html (letöltés ideje: 10.05.2025).
De Larosière, J., Balcerowitz,L., Issing, O., Masera, R., Mc Carthy, C., Nyberg, L., Pérez, J., Ruding, O., “The High –Level Group on Financial Supervision in the EU- de Larosiere Report”, Brussels, 2009. URL: https://ec.europa.eu/economy_finance/publications/pages/publication14527_en.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
ECB (2022): Financial Stability Review. URL: https://www.ecb.europa.eu/press/financial-stability-publications/fsr/html/ecb.fsr202211~6383d08c21.en.html (letöltés ideje: 10.05.2025)
Eichengreen B., Dincer N. (2011). Who Should Supervise? The Structure of Bank Supervision and the Performance of the Financial System. NBER Working Paper Series. Working Paper No 17401.URL: https://ideas.repec.org/p/nbr/nberwo/17401.html
Farkas, Á. (2019). The EU financial supervisory architecture after the crisis: achievements and challenges." Journal of Banking Regulation, 20(2). URL: https://www.ilf-frankfurt.de/fileadmin/user_upload/Adam_Farkas.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
Frantz, Pascal and Instefjord, Norvald (2012). Financial regulation: regulatory arbitrage and regulatory harmonization. Social Science Research Network. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2027100 (letöltés ideje: 10.05.2025)
Ferran, E., Moloney, N., Hill J. G., Coffee, John C. Jr. (2012). The regulatory aftermath of the global financial crisis. University of Cambridge Faculty of Law Research Paper No. 6/2012. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2028003
Gros, Daniel (2015). "Completing the Banking Union: Deposit Insurance," CEPS Papers 11143, Centre for European Policy Studies. URL: https://ideas.repec.org/p/eps/cepswp/11143.html (letöltés ideje: 10.05.2025)
Guidance to Assess the Systemic Importance of Financial Institutions, Markets and Instruments: Initial Considerations. International Monetary Fund, Bank for International Settlements, Financial Stability Board. November 2009. URL: https://www.imf.org/external/np/g20/pdf/100109.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
Hirtle B., Schuermann T. and Stiroh K. Macroprudential Supervision of Financial Institutions: Lessons from the SCAP. Federal Reserve Bank of New York Staff Reports № 409. November 2009. URL: https://www.newyorkfed.org/medialibrary/media/research/staff_reports/sr409.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
Howarth, D. & Quaglia, L. (2018). The Difficult Construction of a European Deposit Insurance Scheme. Journal of Economic Policy Reform, 21(3). URL: https://orbilu.uni.lu/bitstream/10993/36423/1/Howarth%20and%20Quaglia%20The%20Difficult%20Construction%20of%20a%20European%20Deposit%20Insurance%20Scheme.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
Melecky, Martin & Podpiera, Anca Maria. Institutional Structures of Financial Sector Supervision, Their Drivers and Emerging Benchmark Models. Journal of Financial Stability, p. 1-23. Link: https://blogs.worldbank.org/en/allaboutfinance (letöltés ideje: 10.05.2025)
Masciandaro D., Quintyn M. (2011). The Economic Crisis: Did Financial Supervision Matter?. IMF Working Paper. No WP/11/261. November. URL: https://www.imf.org/external/pubs/ft/wp/2011/wp11261.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
Masciandaro, Donato & Quintyn, Marc. After the Big Bang and Before the Next One? Reforming the Financial Supervision Architecture and the Role of the Central Bank - A Review of Worldwide Trends, Causes and Effects (1998-2008). Paolo Baffi Centre Research Paper No. 2009-37. URL: https://cepr.org/voxeu/columns/after-big-bang-and-next-reforming-financial-supervision-architecture-and-role-central (letöltés ideje: 10.05.2025)
Moloney, N. (2014). EU Securities and Financial Markets Regulation. Oxford University Press.
Reducing the moral hazard posed by systemically important financial institutions. Report to G20, September 2009. URL: https://www.fsb.org/uploads/r_101111a.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
Scholtens, B. (2017). Why Finance Should Care about Ecology. Ecological Economics, 134. URL: https://research-repository.st-andrews.ac.uk/bitstream/handle/10023/13253/Scholtens_2017_TEE_Ecology_AAM.pdf;jsessionid=D8C371ACB1041234116167FBF8F963AE?sequence=1 (letöltés ideje: 10.05.2025)
The Global Financial Development Database. 1960-2011. The World Bank, November 2013 (http://data.worldbank.org/data-catalog/global-financial-development).
The structure of Financial Supervision Approaches and Challenges in a Global Marketplace. Group of Thirty. Washington, DC, 2008. URL: https://www.legco.gov.hk/yr08-09/english/panels/fa/papers/fa0223cb1-837-3-e.pdf (letöltés ideje: 10.05.2025)
World Bank (2013). Bank Regulation and Supervision Survey, 2011–2012. www.worldbank.org/financialdevelopment .
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Robert Bacho

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.