Оподаткування та тінізація креативного сектору: проблема виявлення, оцінки і регулювання
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-10-467-483Ключові слова:
детінізація, інституційна довіра, креативна економіка, неформальна зайнятість, податкова дисципліна, податкове навантаження, тіньова економіка, фіскальна політикаАнотація
У статті здійснено комплексний аналіз податкового регулювання креативного сектору в Україні в контексті проблем тінізації, недооподаткування та неформальної зайнятості. На основі міждисциплінарного підходу охоплено теоретичні засади взаємозв’язку між інституційною довірою, структурою зайнятості у креативних індустріях та рівнем податкової дисципліни. Запропоновано концептуальну модель для оцінки ступеня тінізації, що враховує низку факторів, зокрема обсяг легальної зайнятості, податкове навантаження, інституційний комплаєнс, рівень діджиталізації та ефективність фіскальних стимулів. Особливу увагу приділено порівнянню податкових режимів в Україні та Європейському Союзі, зокрема у сфері ІТ, дизайну, аудіовізуального мистецтва та культурної спадщини, з акцентом на спеціальні режими, такі як «Дія Сіті».
Здійснено порівняльний аналіз структури зайнятості у креативному секторі, що дозволяє ідентифікувати найбільш вразливі до тінізації галузі, серед яких індустрії розваг, музики, виконавського мистецтва та реклами. У статті надано аналітичну інтерпретацію регіонального розподілу рівня тінізації за даними соціологічного опитування та фінансової звітності. Використано економетричний підхід до моделювання залежності між інституційною довірою, податковим навантаженням і схильністю до неформальної діяльності, що дозволило ідентифікувати ключові чинники тінізації в умовах української економіки. Модель апробовано на прикладі креативного сектору України з розподілом за регіонами.
Результати дослідження свідчать про необхідність удосконалення фіскальної політики в напрямі стимулювання легалізації креативної праці шляхом впровадження адаптивного податкового навантаження, удосконалення адміністрування єдиного соціального внеску, податку на доходи фізичних осіб та військового збору. Обґрунтовано доцільність запровадження комплексної системи індикаторів тінізації для креативного сектору, що враховує структурні, інституційні та регіональні аспекти. Зроблено висновок, що запровадження збалансованої моделі податкового регулювання з урахуванням довіри до інституцій, рівня діджиталізації та економічної поведінки платників податків є необхідною умовою для сталого розвитку креативної економіки та її інтеграції у формальні рамки податкової системи.
Посилання
1. Shchehliuk, S. D. (2021). Osoblyvosti tinizatsii sfery kreatyvnykh posluh v Ukraini: napriamy yii podolannia: analitychna zapyska [Peculiarities of shadowing the creative services sector in Ukraine: directions for overcoming it: analytical note]. DU «Instytut rehionalnykh doslidzhen im. M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy». Lviv, 17. URL: http://ird.gov.ua/irdp/e20210301.pdf [in Ukrainian]
2. Shchehliuk, S. D. (2020). Otsiniuvannia potentsialu rozvytku sektoru kreatyvnykh posluh u zabezpechenni sotsialno-ekonomichnoho zrostannia rehioniv Ukrainy [Assessment of the potential for the development of the creative services sector in ensuring socio-economic growth of the regions of Ukraine]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy, No 6(146), 23–34. URL: https://ird.gov.ua/sep/sep20206%28146%29/sep20206%28146%29_023_ShchehlyukS.pdf [in Ukrainian]
3. Davymuka, S. A., Fedulova, L. I. (2017). Kreatyvnyi sektor ekonomiky: dosvid ta napriamy rozbudovy: monohrafiia [Creative sector of the economy: experience and directions of development: monograph]. Lviv: Instytut rehionalnykh doslidzhen im. M. I. Dolishnoho NAN Ukrainy. URL: https://fpk.in.ua/images/biblioteka/4bac_pravo/Kreatyvny-sektor-ekonomyky.pdf [in Ukrainian]
4. Kreatyvni industrii: vplyv na rozvytok ekonomiky Ukrainy: zvit [Creative industries: impact on the development of the economy of Ukraine: report] (2021). Kyiv: Kyivska shkola ekonomiky. URL: https://kse.ua/wp-content/uploads/2021/04/KSE-Trade-Kreativni-industriyi-Zvit.pdf [in Ukrainian]
5. Howkins, J. (2013). The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. London: Penguin, 288 p.
6. Stiglitz, J. E. (2015). Economics of the Public Sector. 4th ed. New York: W. W. Norton & Company, 720 p.
7. Tanzi, V. (2021). The Economics of the Public Sector: Taxation, Public Spending and Public Debt. Cheltenham: Edward Elgar, 384 p.
8. Torgler, B. (2011). Tax Morale and Compliance: Review of Evidence and Case Studies for Europe. Policy Research Working Paper. No 5922. Washington, D.C.: World Bank, 84 p. URL: http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/WDSP/IB/2011/12/16/000158349_20111216223811/Rendered/PDF/WPS5922.pdf
9. TechUkraine (2021). Creative industries in Ukraine: key indicators (2019 rik). Kyiv: TechUkraine. URL: https://techukraine.org/welcome-to-creative-industries-page/
10. Kovalenko, O., Onysenko, T., Mykytiuk, O., Kravchenko, T., Svyrydiuk, T. (2023). Development prospects of Ukrainian creative industry enterprises under the challenges of wartime. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Ekonomika, No 2 (223), 60–66. URL: https://econom.bulletin.knu.ua/article/view/1200 [in Ukrainian]
11. Official website of the special legal regime "Diya.City". URL: https://city.diia.gov.ua/ [in Ukrainian]
12. Diia.Siti (2025). Digital State. URL: https://digitalstate.gov.ua/uk/projects/govtech/diia-city [in Ukrainian]
13. Eurostat (2023). Culture statistics – cultural employment. 2023. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Culture_statistics_-_cultural_employment
14. European Commission (2023). Creative Europe: flagship programme to support the culture and audiovisual sectors (2021–2027). Directorate‑General for Education, Youth, Sport and Culture. Brussels, 2023. URL: https://commission.europa.eu/funding-tenders/find-funding/eu-funding-programmes/creative-europe_en
15. State Statistics Service of Ukraine (2025). Employment by economic activity. URL: http://www.ukrstat.gov.ua [in Ukrainian]
16. Organisation for Economic Co‑operation and Development (2023). Leveraging cultural and creative sectors for development in the European Union outermost regions. OECD Local Economic and Employment Development (LEED) Papers, No 2023/21. Paris: OECD Publishing. DOI: 10.1787/950f214a-en. URL: https://www.oecd.org/en/publications/leveraging-cultural-and-creative-sectors-for-development-in-the-european-union-outermost-regions_950f214a-en.html
17. Semenchuk, T. B., Bonyar, S. M., Osypova, Ye. L. et al. (2024). Menedzhment kreatyvnykh industrii: navchalnyi posibnyk [Creative industries management: a textbook]. Kyiv: DUIT. URL: https://files.duit.edu.ua/uploads/%D0%A1%D0%B0%D0%B9%D1%82/3_%D0%9D%D0%90%D0%A3%D0%9A%D0%90/scientific-publications/monographs/semenchuk-30-07-2024.pdf [in Ukrainian]
18. State Tax Service of Ukraine (2019). Interview with Oleksiy Lyubchenko: “60% of consumer spending in the shadows”. URL: https://lv.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/450036.html [in Ukrainian]
19. National Bank of Ukraine (2020). Study of the shadow economy in Ukraine: almost a quarter of GDP, or 846 billion hryvnias, is in the shadows. URL: https://bank.gov.ua/ua/news/all/doslidjennya-tinovoyi-ekonomiki-v-ukrayini--mayje-chvert-vvp--abo-846-mlrd-griven--perebuvaye-v-tini [in Ukrainian]
20. Cultural Relations Platform / Yevropeiska komisiia (2024). Cultural and creative sectors in Ukraine: resilience, recovery, and integration with the European Union. Kyiv–Brussels. URL: https://www.cultureinexternalrelations.eu/wp-content/uploads/2024/07/DGEAC-CRP-UA-Report-July-2024-EN.pdf
21. OECD. Tax Administration 2022: Comparative Information on OECD and other Advanced and Emerging Economies. OECD Publishing, Paris, 2022. 344 p. URL: https://www.oecd.org/en/publications/tax-administration-2022_1e797131-en.html
22. National Bank of Ukraine (2024). Balance of payments and external debt of Ukraine. URL: https://bank.gov.ua/ua/statistic/sector-external [in Ukrainian]
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Оlha Osadcha, Denys Niedielko

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.