Деякі аспекти недобросовісної конкуренції за робочі місця

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-6-22-31

Ключові слова:

нечесна боротьба за посади, економіка, етика управління, організаційна культура

Анотація

Тема недобросовісної конкуренції за посади є важливою, але недостатньо дослідженою проблемою в сферах управлінської та ділової етики. Це дослідження має на меті пролити світло на цю проблему шляхом вивчення трьох основних тем, пов’язаних з неетичною боротьбою за робочі місця. Перша тема стосується бар’єрів, які перешкоджають ефективному запобіганню неетичній поведінці на робочому місці. Дослідження має на меті надійно визначити ці перешкоди та дослідити конкретні причини, які перешкоджають зусиллям по приборканню такої поведінки. Друга тема досліджує складний зв’язок між етичними кодексами та неетичною конкуренцією за посади. Не всі етичні кодекси є ефективними; деякі можуть ненавмисно підтримувати поведінку, яка дозволяє менеджерам зловживати своєю владою, щоб усунути потенційних суперників. Це явище, відоме як «прихований босинг», пов’язане з використанням керівниками обов’язкових, але етично сумнівних моделей поведінки в поєднанні з санкціями як інструментів для збереження контролю та придушення конкуренції. Дослідження підкреслює потребу в етичних кодексах, які чітко вказують на механізми відбору на керівні посади, включаючи застосування санкцій за порушення цих кодексів. Третя тема зосереджена на виявленні особистісних рис осіб, схильних використовувати нечесні засоби для підйому по службових сходах. Досліджуються такі риси, як егоїзм, первинний і вторинний нарцисизм, схильність до маніпулятивної поведінки. Дослідження заглиблюється в психологічне підґрунтя цих рис, підкреслюючи, що егоцентричні особистості та люди з нарцисичним розладом особистості з більшою ймовірністю вступають у неетичну конкуренцію. Результати цього дослідження мають значний вплив на організаційну культуру та практику управління. Виявляючи бар’єри для етичної поведінки та риси особистості, пов’язані з неетичною конкуренцією, дослідження пропонує практичні рекомендації щодо сприяння більш етичному робочому середовищу. Вони включають розробку етичних кодексів, які є інтегрованими в політику організації, а також сприяння культурі підзвітності та етичної відповідальності.

Біографії авторів

Маріан Амброcі, Інститут міжнародного бізнесу ISM Словаччина в Пряшові

PhD, доцент

Зузана Кубєнова, Інститут міжнародного бізнесу ISM Словаччина в Пряшові

PhD

Посилання

Cacciattolo, Karen. (2014). Defining organisational politics. International Conference On Social Sciences And Humanities, ICSH 2014 (1 ; 2014 ; Gaborone) Proceedings, pp. 268 – 276

Curtis, Susan. (2003). Lies, damned lies and organisational politics. Industrial and commercial training, 35 (7), 293-297. DOI: https://doi.org/10.1108/00197850310501703

Jedličková, Anetta. (2023). Etické aspekty vykonávania klinických hodnotení humánnych liekov. Česká a slovenská farmácia 72 (6), 256-266 DOI: https://doi.org/10.5817/CSF2023-6-256

Kaščáková. Natália. (2020). Narcistická porucha osobnosti – obranné mechanizmy. Psychiatria-Psychoterapia-Psychosomatika 27 (1), 40-45

Klimeková, Anna. (1999). K niektorým filozofickým problémom etiky a morálky. Pedagogická orientace 9 (2), pp. 59-68

Kondrla, Peter et al. (2018). Úvod do teórie hodnôt a hodnotenia pre študentov humanitných vied. Žilina: Teleos, 82 p.

Lampaki, Antonia., & Papadakis, Vassilis. (2018). The impact of organisational politics and trust in the top management team on strategic decision implementation success: A middle-manager's perspective. European Management Journal 36 (5), 627-637. DOI: https://doi.org/10.1016/j.emj.2018.07.005

Leys, Wayne. (1961). Attempting to Reduce Confused Nonsense of Business Ethics. Business and Society 1 (2), 5-10 DOI: https://doi.org/10.1177/000765036100100202

Mokošová, Helena. (2022). Pohled na narcistní osobnost a její život. Olomouc: UP, 57 s.

Murgaš, František. (2007). Axiologické hľadanie zmyslu kvality života a návrh indikátorov ako jeho výsledok. Envigogika 2 (2) DOI: https://doi.org/10.14712/18023061.111

Plháková, Alena. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Grada, 328 p.

Prokůpek, Vít. Psychologie ovlivňování: 99 tipů pro zvýšení vaší přesvědčivosti. 2.vydání, aktualizované a doplněné. Pardubice: Vít Prokůpek, 256 s.

Remišová, Anna. (2011). Etika a ekonomika. Bratislava: Kaligram, 496 s.

Ryziński, Remigiusz. (2021). Unnecessary and pointless introduction of a corporate aspiration code of ethics in some cases. Scientific Bulletin of Odessa National Economic University 11-12 (288-289), 154-159. DOI: https://doi.org/10.32680/2409-9260-2021-11-12-288-289-154-159

Spielthenner, Georg. (2015). Why comply with a code of ethics?. Medicine, Health Care and Philosophy 18 (2), 195-202. DOI: https://doi.org/10.1007/s11019-014-9594-5

Wood, Greg., Rimmer, Malcolm. (2003). Codes of Ethics: What Are They Really and What Should They Be?. International Journal of Value-Based Management 16 (2). 181-195. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1024089509424

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-09

Номер

Розділ

Економіка та менеджмент