Моніторинг стійкості малого та середнього бізнесу в регіонах України на основі ресурсного підходу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2022-1-219-229

Ключові слова:

стейкхолдери, стійкість, соціальна відповідальність, управління бізнесом, обмін ресурсами

Анотація

Особливості малого та середнього бізнесу в Україні вимагають комплексного підходу до управління стійкістю, який передбачає врахування позицій ключових стейкхолдерів та їх ресурсного внеску в бізнес-діяльність. Основним орієнтиром у забезпеченні сталості є виявлення та сканування соціальних вимог, а також адекватне та своєчасне реагування на запити зацікавлених сторін. Метою дослідження є моніторинг рівня дисбалансу обміну ресурсами між малим і середнім бізнесом та його ключовими стейкхолдерами в регіонах України. У дослідженні використовувалися такі методи: опитування фокус-груп, статистичне узагальнення, кореляційно-регресійний аналіз, лінійне моделювання, графічний метод. За результатами моделювання ресурсної взаємодії малого та середнього бізнесу з основними стейкхолдерами побудовано вектори «ідеальної» та «реальної» структури ресурсообміну. Різниця в структурах цих векторів відображає незбалансованість існуючого обміну ресурсами в системі, яка може бути виражена коефіцієнтом незбалансованості. Чим менше значення цього коефіцієнта, тим більш збалансований обмін ресурсами. Доведено, що малий бізнес має підвищену потребу в міцних особистих стосунках з місцевою громадою та владою. Для компаній важливо визначити важливість зацікавлених сторін відповідно до їх внеску ресурсів. Для формування стратегії стійкості необхідно зрозуміти, яка з груп стейкхолдерів вносить найбільший внесок у дисбаланс між «ідеальною» та «реальною» структурою обміну ресурсами. Дослідження показує, що соціальна відповідальність важлива не лише для внутрішньої політики суб’єкта господарювання, а й при взаємодії із зовнішнім середовищем, із зацікавленими сторонами, як приватними, так і державними, бізнес-партнерами. Лише відповідальність за свою та партнерську діяльність на кожному етапі комунікації може гарантувати подальшу синергію результатів. Регіональні особливості процесів суспільного розвитку потребують відповідних заходів адміністративного регулювання, спрямованих на створення належних умов для стимулювання соціальної активності малого та середнього бізнесу. Основним напрямком розробки сучасної стратегії регіонального розвитку є пріоритет суспільних потреб.

Біографії авторів

М. Бєлобородова, Dnipro University of Technology «Dnipro Polytechnic», Dnipro, Ukraine

Ph.D. (Economics), Associate Professor, Dnipro University of Technology «Dnipro Polytechnic», Dnipro, Ukraine

С. Бессонова, Priazovsky State Technical University, Mariupol, Ukraine

Ph.D. (Economics), Professor, Priazovsky State Technical University, Mariupol, Ukraine

А. Бессонова, Priazovsky State Technical University, Mariupol, Ukraine

Ph.D. student (Economics), Assistant, Priazovsky State Technical University, Mariupol, Ukraine

Посилання

Ackermann, F., Eden, C. (2011). Strategic management of stakeholders: Theory and practice. Long range planning, 44(3), 179-196.

Aguinis, H., Villamor, I., Gabriel, K.P. (2020) Understanding employee responses to COVID-19: A behavioral corporate social responsibility perspective. Management Resources, 18, 421–438.

Borghesi, R., Houston, H., Naranjo, S. (2014) Corporate socially responsible investments: CEO altruism, reputation and shareholder interests. J. Corporate Finance, 26, 164–181

Carroll, A. B., Buchholtz, A. K. (2014) Business and society: Ethics, sustainability, and stakeholder management. Nelson Education.

Dnipro ODA (2021) Perelik rehionalnykh tsilovykh prohram … [Dnipro Regional State Administration (2021) List of regional target programs]. Retrieved from: https://adm.dp.gov.ua/storage/app/media/uploaded-files/perelik_RP_stanom_na_2602_2021.pdf [in Ukrainian].

Draper S. (2000) Corporate Nirvana. Is the future socially responsible? London: Industrial Society.

Farooq, O., Rupp, D.E., Farooq, M. (2017) The multiples pathways through which internal and external corporate social responsibility influence organizational identification and multifoci outcomes: The moderating role of cultural and social orientations. Academy of Management Review, 60, 954–985.

Fletcher, A., Guthrie, J., Steane, P., Roos, G., Pike, S. (2003). Mapping stakeholder perceptions for a third sector organization, Journal of Intellectual Capital, 4(4), 505-527.

Husyeva, O. YU., Voskoboyeva O. V., Khlevytska T. B. (2020) Sotsialna vidpovidalnist biznesu: navchalnyy posibnyk. Kyiv. Derzhavnyy universytet telekomunikatsiy [in Ukrainian].

Kaplan, R.S., Norton, D.P. (1992) The Balanced Scorecard – measures that drive performance. Harvard Business Review, 71–79.

Laplume, A.O., Sonpar, K., Litz, R.A. (2008). Stakeholder theory: Reviewing a theory that moves us, Journal of Management, 34 (6), 1152-1189

Mitchell, R.K., Agle, B.R., Wood D.J. (1997) Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. The Academy of Management Review, vol. 22, (4),853-886.

Nahornova, O. V. (2018) Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist v upravlinni trudovymy resursamy.Visnyk Volynskoho instytutu ekonomiky ta menedzhmentu, vol. 20. 207-214. [in Ukrainian].

Sciarelli, M., Tani, M. (2013) Network Approach and Stakeholder Management. Business Systems Review, vol. 2 (2).

Sharov, Y. U., Chikarenko, I., Mamatova, T. (2012) Kontseptualno-metodolohichni polozhennya, pidkhody ta modeli realizatsiyi kontseptsiyi New Public Management. Kyiv, NADU [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-04

Номер

Розділ

Фінанси та банківська справа