Роль і значення медичної комунікації на різних рівнях охорони здоров’я з економічної точки зору

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.58423/2786-6742/2024-7-119-129

Ключові слова:

медична комунікація, охорона здоров'я на основі цінностей, мовний бар'єр, безпека пацієнтів, економічні відходи, економічна ефективність

Анотація

Метою сучасної системи охорони здоров’я та медичних втручань є покращення здоров’я пацієнтів. Догляд за пацієнтом на засадах ціннісної медичної допомоги передбачає ефективність медичної допомоги, основною умовою якої є безбар’єрність та ефективна комунікація між сторонами. Незважаючи на все це, дослідження, аналіз та оцінка важливості значення медичної комунікації з економічної точки зору показує значні недоліки, незважаючи на те, що комунікаційні труднощі є серйозною проблемо, що негативно впливають як на безпеку пацієнтів, так і на витрати постачальників медичних послуг. Ця стаття є результатом загальнолітературного дослідження, метою якого є виявлення ролі та значення медичної комунікації у створенні безпеки пацієнта, уникненні шкоди, заподіяної пацієнту та закладу охорони здоров’я небажаними подіями, зниженні витрат медичних послуг, вивчення якості медичної комунікації в Угорщині. Результати дослідження показали кореляції між досвідом пацієнтів, процесом догляду та результатами. Більш позитивний досвід пов’язаний із більшою прихильністю до процесів профілактики та лікування. Невідповідна комунікаційна модель «лікар-пацієнт» і низький рівень незалежності пацієнтів у прийнятті рішень впливають на клінічну ефективність та безпеку. В Угорщині частка позитивного досвіду комунікації «лікар-пацієнт» та залучення пацієнтів до прийняття рішень нижча за середній показник у країнах ОЕСР. Виявлення комунікаційних проблем та їх наслідків сприяє кращій взаємодії між лікарем і пацієнтом, лікарем і медичним працівником, встановленню діагнозу та лікування, одужанню пацієнта, зменшує розвиток ускладнень і звернення за додатковим доглядом. Це позитивно впливає на витрати постачальників медичних послуг, на утримання медичних працівників і на підвищення рівня задоволеності пацієнтів. В Угорщині існує потреба у проведенні емпіричних досліджень, що вказують на вплив медичної комунікації на витрати закладів охорони здоров’я.

Біографії авторів

Єва Юліанна Пожгай, Дебреценський університет

Аспірант

Клара Біро , Дебреценський університет

PhD

Посилання

Andel, Ch., Davidow, S.L., Hollander, M., & Moreno, D.A. (2012). The economics of health care quality and medical errors. Journal of Health Care Finance. 39(1):39-50. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23155743/

Apker, J. (2011). Communication and the Role of Health Literacy in Patient Safety: A Systematic Review. Journal of Healthcare Management. 56(4) 295-309 DOI: 10.1097/JHM-D-11-00031

Boncz, I. & Gulácsi, L. (2020). Egészség-gazdaságtan. Medicina Könyvkiadó Zrt.

Doyle, C., Lennox, L. α Bell, D. (2013). A systematic review of evidence on the links between patient experience and clinical safety and effectiveness. BMJ Open, 3(1), e001570. URL: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2012-001570 DOI: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2012-001570

Fernandes, O.B., Baji, P., Kringos, D., Klazinga, N., Gulácsi, L., Lucevic, A., Boncz, I., & Péntek, M. (2019). Patient experiences with outpatient care in Hungary: results of an online population survey. The European Journal of Health Economics. 20 (Suppl 1):S79–S90. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10198-019-01064-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10198-019-01064-z

Flickinger, T., E., Saha, S., Roter, D., Korthius, T.P., Sharp, v., Cohn, J., Eggly, S., D Moore, R., &Beach, C.M. (2016). Clinician empathy is associated with differences in patient-clinician communication behaviors and higher medication self-efficacy in HIV care. Patient Educ Couns. 99(2):220-6. doi: 10.1016/j.pec.2015.09.001. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26395313/ DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2015.09.001

Hegedűs, Zs. (2020). Egészségügyi minőségi indikátorok az értékalapú egészségügy megteremtéséért. MOK, Budapest.

Horváth, Á., & Molnár, P. (2021). A review of patient safety communication in multicultural and multilingual healthcare settings with special attention to the U.S. and Canada. Developments. Department of Languages for Specific Purposes, Semmelweis University, Budapest. URL: https://www.researchgate.net/publication/356365904_A_review_of_patient_safety_communication_in_multicultural_and_multilingual_healthcare_settings_with_special_attention_to_the_US_and_Canada DOI: https://doi.org/10.1556/2066.2021.00041

Horváth, Á. (2023). Betegbiztonság és hatékony kommunikáció multikulturális és többnyelvű egészségügyi intézményekben. Nemzetközi jó gyakorlatok hazai adaptálásának lehetőségei. Alkalmazott Nyelvtudomány. Különszám: Egészségügyi kommunikáció, 2023/1. szám, 5–34.

Kincsesné-Vajda, B. (2013). Kommunikációs, kapcsolati és egyéni tényezők az egészségügyi szolgáltatások minőségében és kimeneteiben. [Doktori értekezés] Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani Doktori Iskola. URL: https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/1995/1/ Kn%C3%A9_Vajda_Be%C3%A1ta_disszert%C3%A1ci%C3%B3_v%C3%A9gleges.pdf

Málovics, É., Vajda, B., & Kuba, P. (2009). Paternalizmus vagy közös döntés? Páciensek az orvos–beteg kommunikációról. In Hetesi E. - Majó Z. - Lukovics M. (szerk.). A szolgáltatások világa. JATEPress, Szeged, 250-264. URL: https://acta.bibl.u-szeged.hu/29208/1/gtk_2009_250-264.pdf

Neumark, P.J. & Michael, R.K. (2006). The Economics of Health Care Quality and Medical Errors. Springer.

Robinson, J.H., Callister, L.C., Berry, A.J., & Dearing, K.A. (2008). Patient-centered care and adherence: definitions and applications to improve outcomes. Journal of the American Academy of Nurse Practitioners. 20(12):600-7. doi: 10.1111/j.1745-7599.2008.00360.x. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19120591/ DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-7599.2008.00360.x

Rurik, I., Nánási, A., Jancsó, Z., Kalabay, L., Lánczi, L.I., Móczár, C., Semanova, C., Schmidt, P., Torzsa, P., Ungvári, T., & Kolozsvári, L.R. (2021). Evaluation of primary care services in Hungary: a comprehensive description of provision, professional competences, cooperation, financing, and infrastructure, based on the findings of the Hungarian-arm of the QUALICOPC study. Primary Health Care Research & Development 22(e36): 1–8. DOI: https://doi.org/10.1017/S1463423621000438

Sándor, I., & Pilling, J. dr. (2016). Tévhitek az orvosi kommunikációról. Orvosi Hetilap, 157(17), 644–648. DOI: 10.1556/650.2016.30446 DOI: https://doi.org/10.1556/650.2016.30446

Sándor, J. (2017). Egészségügyi kommunikáció - Elmélet és gyakorlat. Medicina Könyvkiadó.

Schiavo, D. (2007). Health Communication: From Theory to Practice. Jossey-Bass

Stewart, M., Brown, J.B., Donner, A., McWhinney, I.R., Oates, J. & Jordan, J. (2000). The impact of patient-centered care on outcomes. The Journal of Family Practice. 49(9):796-804. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11032203/

Yağar, F. (2021). Why Does Patient–Physician Communication Matter? More Active Patients, Decreased Healthcare Use and Costs. Journal of Patient Experience. 8. DOI:10.1177/23743735211036524 DOI: https://doi.org/10.1177/23743735211036524

Vajda, B. (2011). Kommunikációs és kapcsolati tényezők jelentősége az egészségügyi szolgáltatások minőségében. Vezetéstudomány. XLII. évf. 5. szám. 31-44. URL: https://unipub.lib.uni-corvinus.hu/2592/1/vt2011n5p31.pdf DOI: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.05.03

Zolnierek K.B.H. & Dimatteo, M.R. (2009). Physician communication and patient adherence to treatment: a meta-analysis. Medical care. 47(8):826-34. doi: 10.1097/MLR.0b013e31819a5acc. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19584762/ DOI: https://doi.org/10.1097/MLR.0b013e31819a5acc

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-08

Номер

Розділ

Економіка та менеджмент