Фрактальний підхід як метод стратегічного регулювання освітньо-економічної екосистеми цифрового університету
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-9-13-23Ключові слова:
цифровий університет, фрактальна модель, стратегічне регулювання, освітньо-економічна екосистема, інтелектуальний капітал, діджиталізаціяАнотація
У сучасних умовах цифровізації, структурних трансформацій глобального ринку праці та підвищених вимог до адаптивності освітніх систем постає необхідність перегляду традиційних підходів до регулювання процесів підготовки кадрів у межах університетської освіти. Стаття присвячена обґрунтуванню фрактального підходу як ефективного методу стратегічного управління освітньо-економічною екосистемою цифрового університету. Запропоновано наукову модель, яка враховує рекурсивну, самоподібну, багаторівневу й динамічну природу цифрового освітнього середовища та дозволяє забезпечити адаптивність освітніх структур до викликів цифрової економіки. Розкрито методологічні засади трансформації університетської освіти в умовах цифрової епохи, зокрема в частині побудови інтегральних індикаторів якості на основі нормалізованих показників та головних компонент. Обґрунтовано необхідність використання багатовимірних даних, індексів, експертних оцінок, рейтингів і часових рядів для аналізу й прогнозування ефективності підсистем цифрового університету. Запропоновано математичні формалізації, які дозволяють здійснювати оцінювання фрактальних структур освітньої системи на різних ієрархічних рівнях та виводити узагальнені інтегральні показники діяльності. Особливу увагу приділено використанню технологій штучного інтелекту, прецедентного моделювання та знаннєвоорієнтованих підходів у прийнятті управлінських рішень. У статті доведено, що цифровий університет є не лише освітньою організацією, а й складною соціотехнічною фрактальною системою, яка здатна до самоорганізації, саморозвитку та гнучкого функціонування в умовах невизначеності. Зазначено, що фрактальний підхід дозволяє узгоджувати стратегічні цілі розвитку з тактичними й оперативними управлінськими діями на різних рівнях управління. Запропоновані автором підходи до моделювання освітньо-економічної екосистеми цифрового університету відкривають нові перспективи для прогнозування розвитку інтелектуального капіталу, оптимізації управлінських процесів і забезпечення сталості освітньої системи в цифровому середовищі.
Посилання
Huk P. V., Skliarenko O. V. (2022) Ekonomichna dotsilnist modernizatsii pidpryiemstv z vykorystanniam avtomatyzovanykh system [Economic feasibility of enterprise modernization using automated systems]. Ekonomika i upravlinnia – Economics and Management, no. 2, pp. 103–112. https://doi.org/10.36919/2312-7812.2.2022.103
Kolodinska Ya. O., Skliarenko O. V., Nikolaievskyi O. Yu. (2022) Praktychni aspekty rozrobky innovatsiinykh biznes-idei z vykorystanniam tsyfrovykh servisiv [Practical aspects of innovative business idea development using digital services]. Ekonomika i upravlinnia – Economics and Management, no. 4, pp. 53–60. https://doi.org/10.36919/2312-7812.4.2022.53
Skliarenko O. V., Yahodzinskyi S. M., Nikolaievskyi O. Yu., Nevzorov A. V. (2024) Tsyfrovi interaktyvni tekhnolohii navchannia yak neviddiemna skladova suchasnoho osvitnoho protsesu [Digital interactive learning technologies as an integral component of the modern educational process]. Innovatsiina pedahohika – Innovative Pedagogy, no. 68(2), pp. 51–55. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/68.2.51
Khomenko O. O., Paustovska M. V., Onyshchuk I. A. (2024) Vplyv interaktyvnykh tekhnolohii na protses navchannia i rozvytok zdobuvachiv vyshchoi osvity [The impact of interactive technologies on the learning process and the development of higher education applicants]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii – Scientific Innovations and Advanced Technologies, no. 5(33), pp. 1222–1231. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-5(33)-1222-1231
Yahodzinskyi S. M. (2015) Hlobalni informatsiini merezhi u sotsiokulturnii perspektyvi: monohrafiia [Global information networks in the socio-cultural perspective: monograph]. Kyiv: Ahrar Media Hrup. (in Ukrainian)
Bobro N. (2025) Transforming information architecture in the context of university digitalization. Journal of Information Technologies in Education, no. 57. https://doi.org/10.14308/ite000788
Kozhyna A. (2022) Reducing poverty, inequality and social exclusion in European countries based on inclusive approaches to economic development. Economics and Management of the National Economy. The Crisis of National Models of Economic System, pp. 29–32. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-269-2-7
Kubiv S. I., Bobro N. S., Lopushnyak G. S., Lenher Y. I., Kozhyna A. (2020) Innovative potential in European countries: analytical and legal aspects. International Journal of Economics and Business Administration, 8(2), 250–264. https://doi.org/10.35808/ijeba/457
Lopuschnyak H. N., Chala O., Poplavska O. (2021) Socio-economic determinants of the ecosystem of sustainable development of Ukraine. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 915(1), 012019. https://doi.org/10.1088/1755-1315/915/1/012019
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Natalia Bobro

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.