Аналіз та оцінка конкурентного потенціалу розвитку суб’єктів культурного туризму
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2025-9-40-49Ключові слова:
індустрія гостинності, дестинації, туристичні підприємства, туристичні потоки, інноваціїАнотація
Конкурентний потенціал розвитку туризму – це комплекс ресурсів, можливостей та переваг, які забезпечують туристичним дестинаціям, підприємствам і організаціям здатність ефективно функціонувати на ринку туристичних послуг. Він визначає можливість залучення та утримання туристів, одночасно забезпечуючи економічну, соціальну та екологічну стійкість. Культурний туризм є одним із ключових сегментів галузі, що сприяє розвитку регіональної економіки, збереженню культурної спадщини та формуванню позитивного іміджу країни. Для сталого розвитку суб’єктів культурного туризму важливо оцінити їхній конкурентний потенціал та визначити основні чинники конкурентоспроможності. Аналіз останніх досліджень показує, що науковці акцентують увагу на різних методичних підходах до оцінки конкурентного потенціалу суб’єктів культурного туризму. Вони пропонують комплексні стратегії, що включають оцінку ринкових факторів, аналіз економічних показників, рівень цифровізації та соціально-економічних чинників. Особлива увага приділяється впровадженню новітніх технологій, маркетингових стратегій та вдосконаленню управлінських процесів у сфері туризму. Сучасний стан розвитку суб’єктів культурного туризму в Україні характеризується як значними можливостями, так і певними викликами. Незважаючи на багату культурну спадщину, недостатня інфраструктурна забезпеченість, обмежені фінансові ресурси та низький рівень цифровізації залишаються ключовими проблемами. Проте за останні п’ять років спостерігається динаміка змін у розвитку культурного туризму, що була суттєво впливана пандемією COVID-19 та військовими діями, але водночас демонструє поступове відновлення внутрішнього туризму. Оцінка конкурентного потенціалу суб’єктів культурного туризму дозволяє розробити ефективні стратегії розвитку, спрямовані на підвищення конкурентоспроможності галузі. Основні напрями підвищення конкурентного потенціалу включають розвиток унікальних туристичних продуктів, впровадження інноваційних технологій, покращення рівня сервісу та підготовки кадрів, підтримку малого та середнього бізнесу у сфері туризму, а також розширення міжнародного співробітництва. Впровадження цих заходів сприятиме стабільному розвитку культурного туризму, підвищенню його ролі у національній економіці та зміцненню позицій на міжнародному ринку.
Посилання
Brych, V., Halysh, N. (2020). Stalyi rozvytok turystychnoi industrii: ekolohichnyi ta statystychnyi vymir. Ekonomichnyi analiz – Economic analysis, vol. 30, № 4, 23–30. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/42558 [in Ukrainian].
Vakhovych, I., Matviichuk, L., Smal, B. (2021). Rozvytok industrii hostynnosti v suchasnykh umovakh: tendentsii ta zakhody posylennia konkurentnykh perevah [Development of the hospitality industry in modern conditions: trends and measures to strengthen competitive advantages]. Finansovo-kredytna diyalʹnistʹ: problemy teoriyi i praktyky – Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6(41), 494–502. doi: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v6i41.251512 [in English].
Ierko, I. (2024). Analiz i dynamika rozvytku subiektiv turystychnoi industrii: sotsialna skladova [Analysis and dynamics of the development of tourism industry entities: social component]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, (65). doi: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-89) [in Ukrainian].
Huzar, U., Holod, A., Paska, M., Felenchak, Yu., Fedoryshyna, L. (2022). Stanovlennia industrii hostynnosti yak chynnyka pidvyshchennia konkurentospromozhnosti natsionalnoi ekonomiky [Formation of the hospitality industry as a factor in increasing the competitiveness of the national economy]. Finansovo-kredytna diyalʹnistʹ: problemy teoriyi i praktyky – Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 3(44), 208–215. doi: https://doi.org/10.55643/fcaptp.3.44.2022.3596 [in Ukrainian].
Iakymenko-Tereshchenko, N., Kunytsia, K. (2023). Osoblyvosti systemy upravlinnia personalom ta yii vplyv na konkurentospromozhnist pidpryiemstv industrii hostynnosti [Features of the personnel management system and its impact on the competitiveness of hospitality industry enterprises]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut» (ekonomichni nauky) – Bulletin of the National Technical University «Kharkiv Polytechnic Institute» (economic Sciences), (6), 120–126. URL: http://es.khpi.edu.ua/article/view/310228 [in Ukrainian].
Derzhavne ahentstvo rozvytku turyzmu. URL: https://www.tourism.gov.ua/blog/turistichna-statistika-podatkovi-nadhodzhennya-vid-turgaluzi-po-regionah [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Тetiana Zubekhina

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.