Конативний підхід до формування фінансової особистості
DOI:
https://doi.org/10.58423/2786-6742/2023-3-201-214Ключові слова:
фінансова грамотність, фінансова поведінка, мотивація, анкетування, валідаціяАнотація
У статті представлено результати емпіричного дослідження фінансової культури населення Угорщини, яке проводилося у формі анкетування цільової аудиторії через веб-сайт фонду Money Compass протягом 2015-2022 років. Завдання дослідження полягало в тому, щоб створити набір даних, який допоможе дослідити основу фінансової поведінки та дасть змогу оцінити її якісні характеристики, властиві різним віковим групам. Для обробки даних в опитувальниках застосовано шкалу Лікерта. Відбір суджень для шкали проводився в процесі пілотного дослідження, для чого був створений початковий перелік несуперечливих, простих у формулюваннях, однозначних для сприйняття тверджень. Для вимірювання внутрішньої узгодженості пунктів анкет застосовано коефіцієнт альфа Кронбаха. Безкоштовні та анонімні онлайн-анкети, розроблені для дорослих, старшокласників і дітей, розглядають моделі фінансової поведінки різних вікових груп респондентів, їх причини та наслідки цієї поведінки. У даному дослідженні представлено результати опитування майже 50 тис. респондентів, які зібрані та опрацьовані з 2015 року. Шляхом статистичного аналізу відповідей досліджено компоненти та розвиток фінансової особистості в кожній віковій групі. Дослідження дозволяє зрозуміти фінансові звички, ставлення, найбільш специфічні проблеми та стратегії подолання цих проблем серед угорців (молодь, діти та дорослі), розкриває аспекти фінансової особистості та допомагає скласти карту для тих груп, чия підготовка та освіта у сфері особистих фінансів є особливо важливою. Розроблені авторами анкети допомагають побудувати концепцію фінансової особистості, водночас пропонуючи учасникам опитування шляхи покращення своєї фінансової культури та розвитку здатності приймати рішення. У світлі отриманих даних в Угорщині було започатковано семирічну державну стратегію підвищення фінансової обізнаності людей, а економічна освіта стала обов’язковим компонентом національної базової навчальної програми. Численні освітні організації використали результати дослідження під час розробки своїх навчальних курсів. Нинішньою метою дослідницької групи є ширша інтернаціоналізація анкети, яка досі була розповсюджена лише в Угорщині, і перекладена на англійську та українську мови.
Посилання
Bhargava, M., Sharma, A., Mohanty, B., Lahiri, M.M. (2022). Moderating role of personality in relationship to financial attitude, financial behaviour, financial knowledge and financial capability. International Journal of Sustainable Development and Planning, Vol. 17, No. 6, pp. 1997-2006. https://doi.org/10.18280/ijsdp.170635 DOI: https://doi.org/10.18280/ijsdp.170635
Çera, G., Phan, Q. P. T., Androniceanu, A., & Çera, E. (2020). Financial Capability and Technology Implications for Online Shopping. E&M Economics and Management, 23(2), 156–172. https://doi.org/10.15240/tul/001/2020-2-011 DOI: https://doi.org/10.15240/tul/001/2020-2-011
Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An Analysis of Personal Financial Literacy among College Students. Financial Services Review, 7(2), 107-128. https://doi.org/10.1016/s1057-0810(99)80006-7 DOI: https://doi.org/10.1016/S1057-0810(99)80006-7
Danes, S. M., & Hira, T. K. (1987). Money management knowledge of college students. Journal of student financial aid, 17(1), 4-16. DOI: https://doi.org/10.55504/0884-9153.1435
Demirgüc-Kunt, A., Klapper, L., Singer, D., Ansar, S., & Hess, J. (2018). Global Findex Database 2017: Measuring Financial Inclusion around the World (p. 151). International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1259-0 DOI: https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1259-0
Demirgüc-Kunt, A., Klapper, L., Singer, D., & Oudheusden, P. V. (2015). 2014 Global Findex Database: Measuring Financial Inclusion around the World (p. 91). DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-7255
Harrison, J.I. (2011), Interview with Mark Batey, R&D Director of E‐Metrixx and Joint Chairman of the Psychometrics at Work Research Group at Manchester Business School, Human Resource Management International Digest, Vol. 19 No. 5, pp. 39-41. https://doi.org/10.1108/09670731111153366 DOI: https://doi.org/10.1108/09670731111153366
Klapper, L., Lusardi, A., & van Oudheusden, P. (2018). Financial Literacy Around the World: (No. 3313; p. 28). World Bank. https://gflec.org/wp-content/uploads/2015/11/3313-Finlit_Report_FINAL-5.11.16.pdf?x66755 (last accessed: 01.07.2023).
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence. Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44., 52(1), 5-44. https://doi.org/10.3386/w18952 DOI: https://doi.org/10.1257/jel.52.1.5
Moss, S. A., Ghafoori, E., & Smith, L. (2018). How to Prevent Unhelpful Personality Traits from Evolving into Unhelpful Financial Behaviors: The Benefits of Future Clarity. Journal of Financial Therapy, 9 (2) 2. https://doi.org/10.4148/1944-9771.1166 DOI: https://doi.org/10.4148/1944-9771.1166
Németh E., Béres D., Huzdik K., Kovács P., & Sápi Á. (2013). Felmérés a felsőoktatás studying youth financial kultúrájáról [Survey on the financial culture in higher education, in Hungarian] (ISBN: 978-615-5222-06-1; p. 73). State Audit Office of Hungary.
Opiniano, J., Tan, Y., Rudd, D.M., Remittance usage for rural hometown investing in the Philippines: A mixed methods study, Geoforum, Volume 139, 2023, 103679, ISSN 0016-7185, https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2023.103679 DOI: https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2023.103679
Otto, P.E. (2010). Cognitive finance: data analysis with a behavioral edge. In: Data Mining and Management (Computer Science, Technology and Applications; ISBN 978-1-60741-289-2). Nova Science Publishers, Hauppauge, NY.
Polya, G. (1920). On the central limit theorem of the calculus of probabilities and the problem of moments. Mathematical Journal, 8(3-4), 171-181. https://doi.org/10.1007/BF01206525 DOI: https://doi.org/10.1007/BF01206525
Serido, J., Shim, S., & Tang, C. (2013). A developmental model of financial capability: A framework for promoting a successful transition to adulthood. International Journal of Behavioral Development, 37(4), 287–297. https://doi.org/10.1177/0165025413479476 DOI: https://doi.org/10.1177/0165025413479476
Shanmugam, K., Chidambaram, V., & Parayitam, S. (2023). Relationship Between Big-Five Personality Traits, Financial Literacy and Risk Propensity: Evidence from India. IIM Kozhikode Society & Management Review, 12(1), 85–101. https://doi.org/10.1177/22779752221095282 DOI: https://doi.org/10.1177/22779752221095282
T. Kárász, J., Nagybányai Nagy, O., Széll, K., & Takács, S. (2022). Cronbach's alpha: With or without it? Hungarian Psychological Review, 77(1), 81-98. https://doi.org/10.1556/0016.2022.00004 DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2022.00004
Wagner, J., & Walstad, W. B. (2023). Gender Differences in Financial Decision-Making and Behaviors in Single and Joint Households. The American Economist, 68(1), 5–23. https://doi.org/10.1177/05694345221076004 DOI: https://doi.org/10.1177/05694345221076004
Xu Y., Beller A. H., Roberts B. W., Brown J. R., Personality and young adult financial distress, Journal of Economic Psychology, Volume 51, 2015, Pages 90-100, ISSN 0167-4870, https://doi.org/10.1016/j.joep.2015.08.010 DOI: https://doi.org/10.1016/j.joep.2015.08.010
Moskalenko V.V. Teoretyko-metodolohichni zasady doslidzhennia dynamiky identychnosti osobystosti u zminenii sytuatsii (strukturno-funktsionalnyi analiz): preprynt. Kyiv: Instytut psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. 2023. 42 s. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Nina Poyda-Nosyk, Erzsébet Németh, Botond Géza Kálmán
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.